Saturday, October 2, 2010

Kenapa, kenapa, kenapa?


Banyak tanya betul budak-budak yang umurnya dalam lingkungan 4-5 tahun ni kan? Kadang-kadang sampai tak terlayan dan tak terjawab. Dalam usia macam ni rasa keingintahuan dalam diri mereka sangat tinggi. Pantang nampak benda yang pelik sikit, ringan je mulut nak bertanya. Sebagai ibu-bapa yang bertanggungjawab, aku dan papa mereka akan mencuba untuk menjawab setiap soalan yang diajukan walaupun kadang-kadang jawapan yang kami berikan cukup meraban. Habis tu takkan nak bagi jawapan yang sangat saintifik untuk soalan yang contohnya berbunyi begini, "Mama, kenapa bulan tu ikut Lyaa?". Sempat juga terbelit otak nak bagi jawapan yang ringkas dan dia faham serta paling penting dia tak sambung soalan tu dengan soalan yang lebih payah nak dicarikan jawapan. Dan biasanya jawapan yang aku bagi sangat simple. "Sebab dia sayang Lyaa.". Cuba bayangkan kalau aku bagi jawapan yang sebenar mengikut hukum alam semesta, ilmu kaji bintang dan astronomi. Heh, tak payahlah bayangkan. Silap-silap aku sendiri tak faham apa yang aku terangkan.


Antara contoh soalan PMR.. erk.. contoh soalan yang buat aku pening nak carikan jawapan adalah seperti yang dinyatakan di bawah:

  • Kenapa adik Lyaa ada dua? atau, kenapa anak mama ada tiga?
  • Kenapa tuhan buat pokok tu macam tu?
  • Kenapa tuhan buat bunga tu cantik-cantik macam tu?
  • Kenapa anak mama dah pandai baca? atau, kenapa anak mama dah pandai bercakap?
  • Kenapa boy rambut pendek?
  • Kenapa girl tu hisap rokok? (kalau nampak perempuan menghisap rokok)
  • Kenapa tali tu dari tadi ikut kita? (tali tu maksudnya kabel elektrik di tepi jalan raya yang dipandang dari dalam kereta)
  • Kenapa anjing kat tempat kerja mama ada kat sini? (kalau ternampak anjing berwarna sama dengan anjing yang 'ditugaskan' menjaga keamanan tempat kerja aku)
Susah kan soalan-soalan tu? Nasib baik tak kena jawab dalam bentuk esei dengan 350 patah perkataan. Dah tu selagi kita tak jawab, soalan tu akan terus diajukan sampai dia puas hati dengan jawapan yang kita berikan.

Emm..ingat dah tua ni tak perlu lagi nak menjawab-jawab soalan macam zaman-zaman sekolah dulu. Hukhuk..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails