Thursday, October 28, 2010

Hitam dan putih



Untuk kali yang ke tiga, cawangan kedai runcit milik emak aku dikopak lagi oleh gelandangan berkepala hangguk. Kalau dulu mereka kopak pintu depan dan kemudian shutter kedai, kali ni mereka kopak tingkap di bahagian belakang kedai pula. Habis kaca tingkap dikopak dan palang besi dibengkok-bengkokkan. Aku agak mungkin masa kejadian si penyamun tu bertukar menjadi Incredible Hulk kot? Atau paling tidak pun makan sayur bayam dalam tin kemudian berubah menjadi Popeye the Sailorman dan paling koman menjadi hero Melayu, Papaya.


Kalaupun dah terdesak untuk meneruskan hidup, masa nak makan benda-benda yang dicuri tu, mereka tak teringatkan Allah ke? Mujur juga barang-barang berharga yang agak mahal seperti rokok yang gila mahal sekarang, sekotak je dah cecah RM10, dibawa balik ke rumah setiap kali kedai ditutup. Jadi barang-barang yang hilang lebih pada barang-barang makanan dan minuman macam milo, susu, kopi, mi segera, minuman ringan dalam tin dan botol termasuk seplastik makanan ringan yang dah luput tarikh. Aku berharap betul biar penyangak-penyangak tu keracunan makanan atau paling tidak pun tercekik keropok tengik sampai mampus!


Nak buat report polis lagi, nak report kat MPPG lagi. Fuh, kalau aku jumpa sampah masyarakat yang buat kerja tu, harus aku tembak pakai peluru kapur kat setiap rongga badan yang dia ada. Takpun ikat kat rel keretapi kat Jalan Pekeliling tu dan suruh depa tunggu keretapi datang.


Dalam pada marah dan geram dengan tindakan orang-orang tak berotak tu, aku sempat rasa bangga dan gembira sebab ada kawan aku yang cantik manis, yang aku kenal sejak dari bangku sekolah rendah lagi bakal berlepas ke tanah suci Mekah al Mukaramah pada musim haji ini bersama suaminya untuk menunaikan ibadah haji. 


Sejuk je rasa dalam perut bila dengar yang dia akan ke sana untuk kali yang ke berapa entah, setelah menunaikan ibadah umrah sebelum ni. Murah rezeki kau, Nora! Aku pun tumpang bangga dengan kawan lama aku tu. Balik haji nanti dah dapat tittle Hajah Nora Lyana bt Mohd Salleh dalam usia yang muda lagi. Tahniah, kawan. Sila doakan keselamatan beliau suami isteri dalam perjalanan pergi dan balik nanti. Amin.


Hah, perasan tak? Dua cerita aku hari ni macam konsep Yin Yang. Cerita yang genrenya sangat berlawanan. Satu negatif dan satu lagi positif. Yang satu sibuk mencari laknat Allah, yang satu lagi berusaha mencari keredhaan Allah. Bezanya cuma, konsep Yin Yang menjelaskan setiap benda di alam semesta memiliki polaritas abadi berupa dua kekuatan utama yang selalu berlawanan tapi selalu melengkapi, tapi dua cerita yang aku ceriterakan ni tak adalah saling melengkapi. Cuma kita perlu terima hakikat, bumi yang kita kongsi bersama ni memang akan sentiasa dipenuhi dengan dua kisah seperti ini, baik dan jahat, hitam dan putih, positif dan negatif, pro dan kontra, yin dan yang. 


...sebab syurga dan neraka sedang menanti kita di akhir cerita.

7 comments:

  1. huhuu...
    yg bek jdikan teladan yg bruk jdikan sempadan,,,
    klu sume org baik, sape yg nk jd jhat pulak...
    hihiii

    ReplyDelete
  2. yep. kalau takde orang jahat, byk orang lain xde kerja. contohnya polis, warden penjara, pak guard, so on..hihi..

    ReplyDelete
  3. dunia..macam ni la..bak kata astro..macam2 ada..huhu

    ReplyDelete
  4. tembak gune meriam je. baru puas!

    ReplyDelete
  5. Perkara baik kita jadikan sempadan,jangan jahat usah kita ikut.

    ReplyDelete
  6. tibai barang hah? skarang nih bukan mat fit saja yang jadi desperado, mat pejabat, mat kondominium dan mat disko pon samo jugak ha ha ha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails