Saturday, December 4, 2010

Hampir-hampir aku tak berada di sini lagi

Jumaat - 3 Dis 2010
Jam 3: 56 petang.
Lebuhraya (PLUS) Senai

Hujan lebat. Suami bawa kereta dengan kelajuan 60 km/j di lorong kiri lebuhraya. Dalam perjalanan pulang ke Pasir Gudang dari Taman Universiti, Skudai. Tak berani bawa laju-laju kesan trauma melampau akibat kemalangan jalan raya pada tahun 2007.

Di lorong kanan, semua kereta meluncur gila laju. Hujan lebat bagai tak menghalang. Honda Civic dengan kelajuan 110 km/j. Toyota Corolla dengan kelajuan 100 km/j. Honda Accord, Ford Ranger, Toyota Camry, Grand Livina, semua memecut macam pelesit. Fuh, gila betul! Tapi tak berapa nak hairan sebab semua kereta tu mahal-mahal dan sudah tentu dilengkapi dengan sistem brek yang baik dan ciri-ciri keselamatan yang hebat. Setandinglah dengan harganya. Jadi, pemanduan kami diteruskan dengan penuh etika dan sopan-santun.

Kejap. Ada sebuah lagi kereta nak memotong di lorong kanan. Fuh, berdesup! Kereta Wira rupanya. Warna putih. Terkejut sekejap sebab memang gila punya laju. Belum sempat nak mengutuk, kereta tersebut yang berada beberapa meter saja di depan kami hilang kawalan, tergelincir barangkali dan berpusing 2,3 kali tanpa kawalan. Terkedu dan terkesima. Pasrah. Dan hampir pitam.

Kereta tu terhenti melintang di tengah lorong kanan. Bumper belakangnya tergesel sedikit pada besi pembahagi jalan. Ya Allah, rasa macam jantung aku dah hilang dan tak berada di tempatnya lagi. Alhamdulillah, panjang lagi umur kami. Belum ajal. Kalaulah waktu itu ada kenderaan lain yang turut meluncur laju di belakang kereta Wira tu, aku yakin aku dan suami mungkin terlibat sama kalau terjadi apa-apa. Lagi-lagi kalau yang mengekor tu lori treler. Aku tak nak bayangkan. Selisih.

Kami melepasi kereta Wira yang aku yakin pemandu dan penumpangnya rasa macam mati hidup semula. Pemandu kaku di tempat duduk dengan muka pucat lesi dan mulut ternganga. Kami yang nampak pun dah beku-beku dan kebas-kebas sendi lutut, apalagi mereka yang berada di dalam tu. Bila aku pandang ke belakang semula, kereta Wira tu pun dah berpusing balik dan dipandu perlahan di lorong kiri. Tertunggu-tunggu juga kalau-kalau dia masih mahu memotong kami di lorong kanan dengan kelajuan sama seperti tadi. Tak agak-agak. Serius, jantung aku berhenti berfungsi beberapa saat dan tangan aku menggeletar tak sudah macam penyakit parkinson. Baru hampir-hampir terlibat kemalangan dah begitu rasanya. Uish, minta dijauhkan.

Seruan aku, kalau memandu tu ingat-ingatlah tuhan. Ingat-ingatlah orang-orang tersayang yang kita bawa bersama dan juga orang-orang tersayang yang akan bersedih jika kita meninggalkan mereka dengan cara yang begitu sadis, yang sepatutnya dapat dielakkan jika kita menggunakan kewarasan fikiran kita ketika berada di jalan raya.


Syukur alhamdulillah sebab Allah masih lagi memberi kami peluang bernafas di atas muka bumiNya ini.

Oh ya, kereta nasional bukan tak bagus, sebab aku pun pakai kereta nasional. Tapi sendiri mau ingatlah. Kan?




3 comments:

  1. biasanya manusia ni bila dah kena br nak beringat.. xpela, ambil iktibar.. alhamdulillah, umur akak, family dan warga wira putih tu masih panjang..

    ReplyDelete
  2. hmm tulah kan..kadang2 kita bukan main berhati2,org lain pun boleh jd penyebab...alhamdulillah tak jadi pape kan...

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.

    ya, memandu di jln raya cuma ada beberapa kemungkinan sahaja.

    selamat atau tak selamat. dilanggar atau melanggar.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails