Tuesday, May 25, 2010

Rayyan Mikhail Mineka: Keajaiban dalam hidup aku

Bukan. Bayi gorjes ini bukan lahir atau wujud secara ajaib seperti di dalam cerita-cerita klasik atau dongeng seperti Thumbelina, Anak Buluh Betung, Pinocchio dan sebagainya. Aku bertarung dan bertaruh nyawa hingga ke hujung titisan nyawa terakhir untuk mendapatkan bayi ini. Sungguh! Mungkin ayat ini keterlaluan bagi sesetengah orang yang beranggapan aku ini terlalu taksub dan obses dengan anugerah terindah dalam hidup ini. Tapi ketahuilah, Rayyan Mikhail Mineka sesungguhnya adalah sebuah keajaiban dalam hidupku. Dan itu sangat aku syukuri. Sangat.

Tidak. Aku bukan menganggap kembar cantikku itu bukan satu anugerah. Mereka adalah anugerah tercantik dan terhebat yang aku miliki. Tidak semua orang diberikan peluang menikmati perasaan indah melahirkan kembar. Dan perasaan itu terlalu hebat bagi aku. Cuma, mendapatkan zuriat berjantina lelaki dalam keluarga kecilku sangat-sangat memberi impak yang besar sekali. Terlalu besar. Untuk sebuah keluarga yang memiliki majoriti perempuan di dalamnya, kecuali bapa dan menantu lelaki, (mustahil mereka berjantina perempuan, ya), dianugerahkan dengan bayi lelaki dianggap sebagai sebuah keajaiban. Ini bukan kepercayaan karut seperti kaum-kaum purba dan nomad, tetapi seumpama perumpamaan bagi keluarga kami yang data statistiknya mencatatkan kadar minoriti bagi jantina LELAKI. Okeh, jelas?

Kelahiran si gorjes Rayyan sudah cukup dianggap sebagai sebuah keajaiban. Bagaimana aku tidak mengkelaskannya sebagai ajaib jika dia lahir sebagai bayi lelaki sedangkan tiga kali keputusan scan sewaktu mengandung, doktor memberitahuku bahawa bayi tersebut adalah perempuan! Itu sudah cukup ajaib bagi aku. Sangat terharu. Walaupun lahir secara caesarean (kali ke 2 bagi aku, oh tuhan!) kerana bayi telah lemas dalam kandungan akibat kekeringan air ketuban dan aku turut mengalami pelbagai komplikasi penyakit yang agak teruk selepas melahirkan seperti tekanan darah tinggi, kaki membengkak dan infeksi pada bekas jahitan caesarean, namun itu semua tidak seberapa berbanding kebanggaan dan kegembiraan mendapatkan bayi gorjes ini. *Senyum bahagia*.

Keajaiban selalu mengiringi si gorjes Rayyanku itu. Satu peristiwa di mana kalau aku ingat dan kenang-kenang, bagai nak putus nyawa dan kosong jiwa raga. Kata orang, malaikat selalu mendampingi dan menjaga bayi-bayi kan? Buktinya, sewaktu Rayyan terjatuh dari katil dengan ketinggian hampir 1 meter dan mengalami pendarahan dalam hidung (itu sudah cukup membuat longlai tubuh badanku) beberapa bulan yang lepas sewaktu berusia 9 bulan, doktor telah melakukan x-ray dan scan bahagian kepala si gorjes Rayyan untuk memastikan tiada pendarahan atau keretakan di bahagian itu dan aku sangat bersyukur dengan keputusan doktor. Alhamdulillah yang teramat sangat kerana tiada apa-apa kecederaan selain dari kecederaan kecil dalam hidung. Syukur tak terhingga kupanjatkan kepada Allah Maha Kuasa kerana aku hampir-hampir kehilangan si gorjes Rayyan pada ketika itu. Manakan tidak, pendarahan di hidung atau telinga selepas terjatuh dianggap serius dan berkemungkinan ada kaitan dengan kecederaan di bahagian dalaman kepala atau otak. Ohh, sangat menakutkan!

Ironinya, Rayyan Mikhail Mineka tetap kuanggap sebagai sebuah keajaiban dalam hidupku walaupun dunia telah mengiktiraf tujuh keajaiban terbaru dunia di serata muka bumi ini.

Nah, inilah arjuna hidupku itu yang bakal menyambut ulang tahun pertamanya pada 28 Mei 2010. Selamat hari jadi, sayang mama.. Siapa nak cop jadi menantu? Heh!

Rayyan beberapa jam selepas dilahirkan (secara caesar, ya)

Rayyan ketika berusia 1 bulan

Rayyan 2 bulan

Rayyan buat muka macho

Rayyan 5 bulan

Rayyan sudah pandai memandu. Hebatkan?

Rayyan sudah ada blog. Jangan percaya, okeh.

Rayyan mendera haiwan.

Rayyan dan ratu hatinya.

Mama sayang Rayyan sebesar dunia.
Dan jika dalam versi Bahasa Inggerisnya,
You are the nearest thing to heaven that I've seen, my gorgeous baby!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails