Monday, May 24, 2010

Kuih bingka 'terbakar'

Petang-petang di hari minggu, tiba-tiba tekak teringin benar nak merasa kuih bakar atau bingka. Sepenuh perasaan menyelak-nyelak buku resipi turun temurun yang dah hampir barai itu. Dengan penuh semangat, semua bahan disediakan sambil berdoa semoga kuih yang diidamkan itu bakal menjadi. Maksudnya boleh dimakan dengan selamat dan tidak ke tong sampah destinasi terakhirnya. Mmm, tingginya harapan. Maklumlah, aku ini tidak begitu pro membuat kuih-kuih tradisional selain dari kek dan kuih-kuih moden seperti kek kukus lembap. Heh!

Setelah berhempas-pulas, memerah tenaga dan keringat, mmm.. macam pekerja pencuci tingkap bangunan tinggi bunyinya. Oh, ya. Rasanya tak perlulah aku senaraikan bahan-bahan dan cara-cara mengadunnya sebab aku cukup pasti blog ini bukan blog masakan. Akhirnya, (ayat untuk memendekkan cerita panjang) adunan berbau wangi daun pandan itu pun masuk ke dalam loyang pembakar. Istimewanya aku membakar kuih ini tidak menggunakan oven tapi menggunakan loyang pembakar kuih yang dimasak di atas dapur gas. Tujuannya adalah untuk mendapatkan hasil yang lebih tradisional. Kononnya.

Setengah jam berlalu.

Satu jam lagi berlepas.

Gigi besi: "Kak, kuih kau belum masak lagi ke? Dah lama rasanya. Bau pun dah semacam."

Aku: "Belumlah. Aku dah cucuk garfu, tapi masih lekat. Kuih bingka ni kalau hangus sikit lagi sedap. Tunggu lagi sekejap."

Sekejap itu pun berlalu.

Emak: "Kak, belum masak lagi ke kuihnya? Lama sangat dah ni."

Aku: "Mmm, oklah. Tolong padamkan apinya."

Dan, hasilnya sangat mengejutkan. Teruja hingga ingin menangis.

Nah, ini dia.

Kuih 'ter'bakar. Keraknya berkilat 'menyelerakan'.

Si gigi besi begitu teruja sekali.
(Sedaplah sangat kalau hangus, kak..)

Haha.. walaupun terbakar tapi tetap licin dibantai seisi rumah terutamanya si gigi besi.

Kesinambungan dari peristiwa ini, emak berkata: "Tak apa, lain kali dah tau. Belajar dari kesilapan."

(Kau ni, habiskan gas memasak je!) Dalam hati emak aku, agaknya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails