Friday, January 21, 2011

Aku: Homo Sapiens

Aku taulah tak ada manusia yang sempurna dalam dunia ni. Aku tau juga kadang-kadang sebagai manusia biasa yang tidak dijanjikan syurga macam Rasulullah kita, aku selalu juga rasa yang aku ni lebih baik dan sempurna daripada orang lain walaupun pada orang lain tak sebegitu pandangannya. Heh, semua orang pun pernah dan selalu rasa macam tu. Jangan nak tipu. Aku pun tau, aku selalu bagi pandangan negatif pada orang-orang yang selalu memandang rendah dan hina pada orang lain sebab status, sejarah hidup atau perangai buruk orang tu, sebab aku rasa manusia semuanya pernah buat silap. Ada sisi terang dan gelap masing-masing.

Tapi bila aku dah alami sendiri perkara di atas, iaitu berhadapan dengan manusia yang status dirinya rendah dan hina, sejarah hidupnya busuk dan buruk, perangainya yang hitam legam dan tak ada tanda nak berubah sampai berjaya memporak-perandakan sebuah situasi yang dulunya aman, aku tak boleh halang diri aku sebagai manusia biasa yang memandang rendah pada orang lain sebab status, sejarah hidup atau perangai buruk orang tu, sebab aku: homo sapiens biasa. Ada sisi terang dan gelap aku sendiri.

Tuhan, ampunkan aku.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails