Monday, December 17, 2012

Suwa suwe kemuning

Suwey.
Ada tak yang tak tau suwey tu apa?
Kalau nak suruh aku terangkan definisi suwey tanpa gunakan ayat Dewan Bahasa dan Pustaka, meh aku terangkan maksud suwey pakai kaedah penceritaan.
Lagi senang nak paham.

Hari Sabtu, 15 Dis 2012
Suwey adalah bila kau jenis umat yang basuh baju seminggu 2 kali dengan sekali basuh, output yang berjaya disiapkan memerlukan masa paling kurang 45 minit untuk siap dijemur dan fuhh lega bila dah siap. Lepas tu dah elok-elok dijemur kat laman rumah, tiba-tiba hujan turun. Okeylah, menggelepar lari angkut 2 besi penyidai kain yang penuh dengan baju dan 2 umbrella hanger untuk baju budak-budak tu. Lepas tu hujan dah berenti, menggagau lagi angkut besi penyidai baju keluar rumah then tak sedar besi penyidai kain tu tersangkut kat umbrella hanger yang digantung kat laluan nak keluar. Debub! Umbrella hanger yang penuh dengan baju-baju budak kecik tu pun jatuh dengan penuh dramatik atas lantai simen yang basah becak dengan air hujan.
CILAKE! (+15 bakul sumpah seranah tak tau untuk siapa).

Dah petang sikit, baju yang sidai kat besi penyidai kain tadi dah hampir nak kering. Terniat nak angkat bawak masuk tapi tunda dulu sebab nak suruh betul-betul kering. Guruh dah start bunyi tapi belum bergerak nak pi angkat kain sebab sibuk buat benda lain dulu. Angin dah bertiup kencang. Tiba-tiba dengar bunyi something jatuh bedebub atas tanah kat luar rumah. Pergi jenguk dan nampak besi penyidai baju-yang-penuh-dengan-baju dah terdampar atas tanah yang berlopak dan berlecak.
CILAKESTTT! (+43 tong sumpah seranah bonus tumbuk dinding 8 kali).

Itu adalah maksud suwey ye, penduduk kampung.

Maka, minggu ni baju-bajan penduduk kat rumah ni adelah dibasuh dengan 2 kali pemeringkatan.
Reput tulang belikat aku.


7 comments:

  1. kalau saya gelak, kena maki tak?

    ReplyDelete
  2. erk!! memang suwey sangat2 hari tu.. haha.. opss tergelak pulak jangan marah ea sis :P larikkk

    ReplyDelete
  3. hehehe..menyakitkan hati kalo gayanya gitu!

    ReplyDelete
  4. Wah...kalo saya merampuih dah ni..

    ReplyDelete
  5. keja jgn bertangguh dpt elakkan suwey..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails