Wednesday, June 8, 2011

Bila seseorang menyuruh aku kembali tersenyum

Betullah. Hidup akan jadi berat dan perit bila kita sendiri yang memberatkan dan memeritkannya. Hal yang sebenarnya sangat ringan, kecil dan remeh-temeh akan jadi berat, besar dan kompleks bila kita sendiri yang menentukan ia harus jadi sedemikian rupa. Memaksa diri dan fikiran untuk berfikir sesak tentang sesuatu yang tak wujud atau berusaha keras untuk mengadakan sesuatu yang tak ada dan susah untuk direalisasikan menjadikan kau seorang pewaris si berat senyum dan si pemikir kusut. Hilang seri di wajah dan perginya tawa yang manis.

Betullah. Aku yang terlalu menanggapi hal-hal biasa ini dengan terlalu radikal. Hingga aku hilang sesuatu dalam diri sendiri. Dan kadang kala hilang dalam kembara jiwa yang lara.

Aku sendiri yang cipta kalut dalam hidup.

Seharusnya aku kuat. Seharusnya aku senyum, senyum dan senyum dengan seikhlasnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails