Monday, March 28, 2011

Bila kulit wajah tak mulus, gebu dan bersih

Aku bukan nak bagi petua kat sini. Aku cuma nak bangkitkan isu, bila kulit wajah tak mulus, gebu dan bersih, apakah tanggapan atau impression yang akan kamu dapat dari orang lain. Aku pernah bangkitkan tentang ini, di sini. Adalah sangat menyedihkan bila kita dipandang hina, rendah dan buruk oleh orang lain yang kebetulan bernasib baik kerana memiliki kulit wajah yang sempurna, idaman semua orang di muka bumi ini kecuali bagi penduduk negara miskin yang merasakan bahawa sesuap makanan adalah lebih bermakna daripada memikirkan tentang kulit wajah mereka.

Aku ada termasuk ke dalam satu blog yang agak sarkastik bila merujuk kepada pembaca yang kurang bernasib baik kerana memiliki kulit wajah yang tak sempurna macam kulit wajah dialah, kononnya. Kalau ya pun kulit wajah awak cantik, janganlah menghina sangat orang lain. Mungkin dia nak gunakan ayat yang santai dan selambalah kononnya, tapi tak sedar yang ayat-ayat dia tu buat dia nampak agak bongkak dan riak dengan kelebihan yang dia ada. Macam mana kalau tiba-tiba Allah tarik balik kesempurnaan kulit wajah yang cuma pinjaman tu?

Kalau diberi pilihan, semua orang mestilah nakkan kulit yang sempurna tak ada cacat cela. Tak ada jerawat, jeragat, parut, bintik hitam dan putih, dan macam-macam masalah kulit. Malangnya tak semua orang bernasib baik. Ada yang terpaksa keluarkan jumlah wang yang agak besar dan cuba bermacam-macam jenis produk untuk dapatkan kulit yang cantik.Tapi biasalah, bukan semuanya menjadi dan tak semuanya sesuai dengan kulit kita. Lagipun kalau tak cuba, macam mana kita nak tau keberkesanannya, kan?

Moralnya, bila nampak orang lain dengan kulit wajah yang kurang sempurna dan bercela, janganlah pandang rendah dan bagi tanggapan negatif. Mungkin itu satu masalah besar yang susah nak diselesaikan walaupun dengan pelbagai solusi bagi dia. Mungkin juga masalah tu yang selalu merantai dia menjadi seorang yang kurang percaya diri dan sentiasa merasa rendah diri? Jenis kulit manusia ni berbeza-beza. Jadi bersyukurlah kalau kamu dikurniakan dengan kulit normal yang tak bermasalah. Janganlah angkuh dan ujub sangat dengan  kelebihan diri. Dan kalau berniat nak menegur tentang kekurangan orang lain, carilah ayat yang sesuai dan berlapik. Jangan sampai menyinggung perasaan dan membuat orang rasa rendah diri dan sedih. Atau kalau nak, cuba pergi dekat-dekat dan tanya dia, kenapa kulit teruk sangat macam ni? Kau tak nak kulit cantik ke? Dan tunggulah sedikit habuan  berupa hayunan tangan atau kaki menuju ke arah sasaran pilihan beliau jika kurang bernasib baik.

Epilog: Grr.. tiba-tiba muncul 3, 4 biji jerawat segarrr di pipiku yang memang dah sedia tak sempurna ni. Kalau nak rasa kena hayun sikit, meh la kutuk-kutuk jerawat dan kulit aku. Depan-depan aku.

Google punya. Aku tak ada DSLR.



8 comments:

  1. ala dikk mmg ada org yg peramah tak bertempat...kekadang tu akak geram gak bila terdengar ada suara2 sumbang mengata kulit muka org itu la begini la...cam bagus2 jer...mana ada manusia yg sempurna kekadang tu muka mmg halus mulus tapi idung pesek plak dahi jendul..hehehe...kekadang tu muka berjerawat tapi senyuman n air muka manis plak bila dipandang..bagi akak hati yg lebih penting..jgn muka da tak cantik perangai pun tak cantik udah lerrr...kan..kan..

    ReplyDelete
  2. betul tu..jgn la mengata physical sesorng tu..sgt la tak baek..bersyukur ape yg kite ade..:)

    ReplyDelete
  3. ermmm kbykkan org suke yg cantik2 je kan.... yg x cantek mcm ne? aku je yg amekk...

    ReplyDelete
  4. yg penting, tiap kali tgk cermin baca doa.. cantik itu milik Allah =)

    ReplyDelete
  5. x de muke cntik pon bole idop kan....

    ReplyDelete
  6. muka tak cantik takpe..yg penting hati mesti mau cantik! :)

    ReplyDelete
  7. ala, yang cantik takkan kekal lama. Biarlah hati yang cantik. Peduli je apa orang nak kata. Tak elok berlagak tak tentu pasal. Sekali Allah tarik balik segala pemberianNya...

    Jom baca ni: Discover Your Miracle with Lancôme Maqui Miracle..

    ReplyDelete
  8. blog sarkastik apakah itu? terasa macam pernah singgah. takpela. oh, saya berkulit kasar, coklat sawo, dulu teruk jeragat kecil-kecilan. tapi maintain kacak. hahaha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails