Monday, October 24, 2011

Jangan tutup lampu (3)

Memang seram di malam hari.
Masa aku keluar dari rumah kawan aku malam tu, aku memang dah perasan macam ada seseorang yang berdiri kat pintu pagar rumah sebelah yang kosong dan gelap tu. Tak nampak jelas, cuma tengok dengan ekor mata je. Dia berdiri tegak sambil perhatikan kitorang. Berderau jugak darah, tapi masih berlagak cool. Bila aku dan dua orang sepupu aku tu mula langkahkan kaki untuk pergi, 'orang' yang berdiri kat pagar tadi mula keluarkan bunyi yang pelik- macam bunyi orang ketawa mengelekek tapi sekejap-sekejap.

Aku dan dua sepupu aku dah saling memandang. Jangan harap nak toleh belakang. Kami teruskan langkah dengan kecepatan tinggi. Bila suara mengelekek sekejap-sekejap tu dah berubah jadi panjang-panjang bunyinya, lebih tepat lagi bunyi mengilai, dua orang sepupu aku dah lemah longlai. Terpaksa aku tarik diorang sekuat hati untuk terus melangkah. Kaki aku pun sebenarnya dah lembik macam jelly. Macam terpasung kat tanah.

Bila dah agak jauh, aku perasan macam ada sesuatu yang terbang-terbang riang kat belakang kami. Macam orang yang buat show kat sarkas, tapi bezanya tak ada orang peduli dan tak tengok langsung. Kami kuatkan semangat untuk terus berjalan seterusnya berlari tapi macam larian orang yang tak makan 3 hari.

Akhirnya kami sampai depan sekolah rendah yang gelap dan nampak mengerikan di malam hari. Seorang dari sepupu aku berhenti sekejap. Tarik nafas panjang. Aku pun dah tak larat. Macam dah habis tenaga. Benda yang mengganggu kami dari tadi dah hilang dari pandangan. Dia dah boring agaknya.

Secara tiba-tiba, sepupu aku tu mengeras dengan bijik mata yang macam nak tercabut dari kelongsongnya. Matanya terarah ke kawasan taman bunga di dalam kawasan sekolah yang letaknya betul-betul berhadapan dengan tempat kami berdiri waktu tu. Aku tau dia nampak sesuatu kat situ. Aku tak nak tengok sebenarnya, tapi macam ada tarikan magnet untuk aku pandang ke arah tu.

Dengan memandang tajam ke arah kami bertiga, 'kakak cantik' tadi tu berdiri sambil bersandar pada sebatang pokok dengan baju ala jubah mak arab berwarna putih. Cuba korang bayangkan. Bohonglah kalau tak ada rasa nak terkucil kat situ jugak. Serius, kaki aku tak boleh bergerak langsung. Kami bertiga berpeluk sesama sendiri sementara benda tu melonjak naik dengan laju ke awangan dan terbang berlegar-legar di udara sebelum menuju ke arah kami. Aku tutup mata. Pasrah.

Kringggg! Terkejut aku dengan bunyi alarm dari handphone yang aku dah setkan sebelum tidur. Kisah tadi tergantung begitu saja. Huh, aku pun tak ingin nak sambung balik mimpi tu. Seriau!

5 comments:

  1. demmit! punya serius gua baca! skali mimpi daa..hahaha..macam karangan masa kecik2 dulu selalu buat ending last2 cuma mimpi..kehkehkeh

    ReplyDelete
  2. cis ! tapi memang horror la cerita ni.seram mak baca nyah. ;)

    ReplyDelete
  3. fuhhh..baca dgn penuh suspen sbb takot jugak tp dlm hati berharap mimpi kot ni..skali tgok mmg mmpi daa..hehe

    ReplyDelete
  4. mmg, gila saspen td. tp nsb baik bc time siang kan. ha3.

    ReplyDelete
  5. hohoho...misi berjaya. sbnrnya x ada idea nak tulis apa. tp serius, ni mimpi betul tau. bukan rekayasa.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails