Thursday, April 22, 2010

Menjejak pencuri baju dalam

Bagi yang berumur 18 tahun ke bawah sila teruskan membaca sebab aku tidak mengklasifikasikan entri ini sebagai 18SX.


Pada suatu malam beberapa malam yang lalu ketika aku sedang menjemur baju di waktu malam sebab cuma waktu malam je aku berkesempatan mencuci selori baju di rumah.

Jiran: " Awak pernah hilang baju dalam yang dijemur di luar rumah? "

Aku: " Hemph.. pernah 2,3 kali. Kenapa? "


Aku berhenti menjemur baju sambil perhatikan dia dengan penuh kesungguhan.


Jiran: " Saya pernah nampak orang 'tu' panjat pagar rumah awak untuk curi baju dalam "


Aku: " Hah, betul ke? Gila ke apa orang tu? "


Aku bulatkan mata dan kepal tangan. Aku bayangkan sedang menumbuk kepala orang 'tu'.


Aku: " Siapa kak? Kat rumah ni memang dah 2,3 kali hilang benda tu. Tinggal kitorang tak report polis je. "


Jiran: Senyum. " Alaa..orang dekat-dekat sini juga. Saya selalu nampak dia lalu-lalang tepi rumah awak. Dah lama saya tau dia buat benda ni. Sejak saya baru pindah sini lagi. "


Alah dia ni. Nak main teka-teki pulak. Sebut je la siapa..


Jiran: " Saya pernah nampak dia kat belakang sana tu. Dia tengah 'kerjakan' baju-baju dalam tu. Dia gunting-gunting, dia bakar-bakar, dia cium-cium. Yang kelakar tu, dia sambungkan baju-baju dalam tu cangkuk ke cangkuk dan gantung kat ampaian baju sepanjang-panjangnya. "

Aku: " Psychonya! Bagitaulah siapa orangnya kak. Akak punya pernah hilang ke? "

Jiran: " Pernah sekali dulu. Lepas tu dah tak pernah jemur baju dalam kat luar lagi. Jiran saya siap tuduh saya yang curi baju dalam dia yang hilang juga. Tapi, belum boleh bagitau sebab saya pun belum pasti orangnya. "

Aik, pulak! Tadi kata dah tau siapa orangnya, tiba-tiba belum pasti pulak. Aku rasa macam jiran ni pulak yang aku nak lesing-lesing dan luku-luku.

Akhirnya perbualan kami terhenti tanpa konklusi. Jiran melangkah balik dengan iringan mata aku yang sangat geram dan hati yang bagai dipam-pam dengan pam basikal sebab dia tak nak bagitau siapa orangnya. Susah sangat ke nak cakap? Beberapa minit kemudian cerita ini sudah pun aku kecohkan ke telinga seluruh anggota keluarga dalam rumah yang turut mengeluarkan asap di telinga dan juga juga api di mulut masing-masing kerana marah dan geram. Tapi cerita tinggal cerita sebab kami pun tak tau siapa sebenarnya orang kurang waras yang patut dibakar hidup-hidup itu. Wah, kejamnya aku!

Aku pernah terfikir untuk pasang CCTV di luar rumah untuk menangkap orang gila tersebut tapi memandangkan kos yang diperlukan lebih mahal dari belanja dapur untuk seminggu maka terpaksa dilupakan. Adik aku pula berangan untuk menjerat penjenayah tersebut dengan menggantung baju dalam yang disembur dengan apa-apa racun (sebaiknya racun tikus) dan kemudian tunggu di tempat strategik untuk mengenalpasti sampah masyarakat itu. Kami turut mengumpul dosa-dosa kering dengan mengaitkan beberapa nama jiran sekeliling yang agak berkelayakan untuk melakukan kerja bodoh dan gila tersebut.

Akhirnya, pada suatu pagi yang mulia, jiran yang telah membuat hidup kami diselubungi misteri selama beberapa hari mula tak tahan menyimpan rahsia. Tempayan betul!

Setelah jiran tempayan mendedahkan rahsia barulah kami berkata, oooo...rupanya cimpanzi tu yang buat! Puas hati kami sebab dah tau siapa orang tersebut. Yang menjadi misteri (sikit-sikit misteri, macam Misteri Nusantara pula), kenapa orang-orang yang tahu tentang hal ni cuma mendiamkan diri walaupun pernah mengalami kehilangan? Mungkinkah baju dalam mereka yang hilang cuma berharga selonggok RM3 di pasar malam? Aku pula yang rasa berkobar-kobar nak buat laporan polisi.

Akhirnya sebagai konklusi yang aku dapat, rupanya beruk tersebut adalah anak kepada seorang yang agak berpengaruh di kawasan perjiranan kami. Tak adil betul. Macam filem hindustan betul seh.
Aku terfikir untuk curi seluar dalam milik mangkuk ayun, mangkuk tingkat, mangkuk tandas, monyet, orang utan, tenuk, babun bontot merah (dan segala yang buruk-buruk) tersebut, kemudian tulis nama dia sebelum balutkan pada buah nangka yang ada berdekatan dengan jalan masuk utama ke sini.

Pendapat kamu semua?

Imaginasi penulis.

1 comment:

  1. patut diseldiki dengan mendalam. takut2 nanti kena minyak dagu ke? minyak lutut ke? kepad empunya bebaju dalaman tu....tak patut.....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails