Monday, October 31, 2011

Misteri kehilangan zink rumah

Beberapa malam yang lepas, sedang aku duduk berehat-rehat atas sofa depan tv, tiba-tiba Encik Papa meluru masuk dari luar rumah. Tak payah tanya pun, tengok muka je dah tau tak dia tak sabar-sabar nak bercerita.

Encik Papa  : Tiga bijik rumah hilang zink!
Aku             :  Erk.. zink?
Encik Papa  : Rumah sewa sederet yang kosong kat sebelah ni ha. Tiga bijik rumah yang paling hujung sana, bumbungnya dah melopong!
Aku             : Apakah?
Encik Papa  : Kena curi laa.. Siap dengan mesin-mesin basuh sekali dia angkut. 2 bijik pulak tu!
Aku             : Mana tau?
Encik Papa  : Ada orang belakang rumah nampak. Zink tu dia angkut sikit-sikit bawak pergi port dia.
Aku             : Woh. Kuat eh? Sampai 3 rumah dia kasi licin.

Sederet rumah sewa separuh papan dan separuh batu berdekatan dengan rumah aku tu, memang dah agak lama kosong. Yang berpenghuni, ada la dalam 2, 3 buah rumah. Itupun ada yang penghuninya balik kampung. Rumah-rumah yang tuannya balik kampung tu lah yang kena angkut mesin basuh. Fuh, semangat waja betul pencuri tu panjat bumbung rumah dan kopak zink ye? Tiga buah rumah sekali pulak tu. Bumbung zink kan mahal harganya kalau jual di pusat jualan barangan lusuh. Nasib baik rumah aku bumbung asbestos. Pencurinya pun dah tau siapa. Golongan mat pit atau mat gian, atau apa saja korang panggil golongan diorang tu. Kes terdesak lah tu. Dah tu, apa yang misterinya? Entah. Heheh.

p/s: jahat diorang ni. selalu ambil barang aku tanpa izin. kasut, selipar, seluar jeans. mangkuk tandas betul! badan sekeping pun boleh hangkut mesin basuh, zink, etc. nasib baik tak boleh hangkut kereta dengan rumah!

6 comments:

  1. pelik la dgn pencuri2 ni...sanggupkan bersusah payah camtu. ish3

    ReplyDelete
  2. zaman skrg ni apa saja yg boleh dijual semua diaorg curi

    ReplyDelete
  3. pencuri dah sanggup buat apa saja..asal dapat mencuri..

    ReplyDelete
  4. mesin basuh pun kena angkut?nak buka dobi la kot?huahuahua....

    ReplyDelete
  5. kasut @ selipar kena curi Kasma.. Fie ingat lagi masa orientation week kat Instedt.. sport shoes aku kena curik!! siot betul.. :( uwaaaaa baru pakai skali!!

    ReplyDelete
  6. ni yg rasa mcm bagus je kalau hukum hudud potong tangan pencuri buat kat malaysia kan? padan muka!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails