Wednesday, October 5, 2011

Mari belajar akhlak


Bila aku kata aku ni panas baran dan cepat naik angin, janganlah terus bagi perspektif negatif dan nilai aku ni penuh dengan benda-benda yang negatif je. Panas baran dan cepat naik angin adalah antara kekurangan yang Allah telah bagi pada aku untuk mengimbangkannya dengan kelebihan yang aku ada. Aku panas baran tapi tak pendendam. Aku cepat naik angin tapi cepat jugak cool down. Macam kalau seseorang tu penyabar dan cool setiap masa, takkan kau rasa dia tak ada kekurangan lain, kan?

Macam jugak kalau kita nilai seseorang cuma berdasarkan bentuk fizikal dan ciri luaran ataupun hanya dengan perkenalan singkat, lalu kita pandai-pandai cop yang dia tu macam ni atau macam tu (biasanya benda-benda yang negatif la), kemudian satu hari kita dapat kenal dan tau sifat diri dia yang sebenarnya adalah jauh melencong dari sangkaan awal kita, kan ke kita yang jadi malu sendiri. Huuu~~ Masa tu barulah kita dok sibuk nak puji dia tu baiklah, mulialah, baguslah. Heh, biasalah, siapa yang tak pernah buat, kan?

Apa yang aku nak cakap kat sini ialah, bila kita dah mula pandang dan nilai seseorang secara negatif sebab ada perangai dia yang terpaksa buat kita nilai dia sedemikian rupa, cuba ingat sejenak antara benda-benda yang positif pada dia. Antara perkara-perkara baik yang pernah dia buat pada kita khasnya dan orang  lain amnya. Mesti rasa benci kita akan sikit berkurang terhadap dia. Tapi kalau tak ada langsung benda yang baik pada diri dia yang boleh kita ingat, tak dapek den nak nolong eh..

 

1 comment:

  1. sama lahh stella nie panas baran tp x berdendam..cepat naik hangin sampai nak bertukar jd HULK tp cepat c00l.......

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails