Monday, February 24, 2014

Berjimat cara Misae di Festival Layang-layang Antarabangsa ke 19 Pasir Gudang

Berjimat di atas boleh dibaca sebagai kedekut jugak.

Tahun ni Festival Layang-layang Antarabangsa kat Pasir Gudang ni dah masuk tahun ke 19. Ingat lagi, tahun pertama festival ni dibuat, tak silap tahun 1995, masa tu aku baru form 2. Disebabkan sekolah aku masa tu berdepan je dengan Bukit Layang-layang tu, jadi kitorang lenggang-lenggang kangkung je ramai-ramai dengan kengkawan pergi merayau-rayau kat festival tu. Masa tu belum semeriah sekarang. Sekarang ni, wallawey, memang happening habis sebab festival ni dah tersohor ke seantero dunia. Tahun ke 2 dan tahun-tahun seterusnya penganjuran festival ni, dah jadi kewajipan aku dengan geng-geng untuk pergi menyibuk-nyibuk kat sini sebab Kelab Kelayang sekolah aku pun banyak terlibat dalam pertandingan dalam festival tu. Sampai la dah beranak pinak ni pun macam dah jadi acara tahunan pulak untuk aku dengan family pergi lepak-lepak tengah padang sambil main layang-layang dengan bebudak ni.

Kalau time ada festival macam ni, dah haruslah banyak booth yang jual layang-layang, toys, makanan, minuman, baju-bajuan kan. Tapi harganya korang tau lah kan. Kebanyakannya mencanak-canak naik sebab peniaga nak ambil kesempatan. Especially layang-layang dengan toys untuk bebudak. Jadinya, sebagai seorang yang kedekut, aku ada cara sendiri untuk tak bazirkan banyak duit pada benda-benda yang sepatutnya tak perlu pun nak keluarkan duit banyak-banyak ni. Korang pun boleh tiru kalau nak jadi geng sekapal dengan aku. 

Aku buat macam ni. Sebelum pergi festival tu, aku dah bayangkan, bebudak 3 ketul ni mesti sibuk nak beli itu ini kat festival tu nanti. Yang wajib biasanya mesti layang-layang, toys macam pistol-pistol belon la, bola la, lepastu makanan-makanan ringan macam nugget, sosej, kentang goreng, air. So, aku senaraikan barang-brang tu, then pergi mini market dan beli sebungkus nugget, sosej, air kotak besar, potato chips. Lepas tu terjah kedai RM2 untuk cari bola dan bubble-bubble bagai tu. Then ke kedai 2 N Shops untuk cari layang-layang yang harganya cuma RM3 setiap satu. Balik rumah, goreng nugget, sosej sebelum cucukkan pada lidi sate dan kebetulan ada balance kentang goreng dalam fridge. Siapkan sos sekali. Masukkan dalam tupperware. Bawak air kotak besar 2 kotak dan potato chips sebotol. Layang-layang 3 keping. Bayangkan berapa banyak boleh jimat. Boleh makan puas-puas sampai kenyang. Dan yang penting, kebersihan terjamin. Taulah kan, bukannya semua peniaga ni jujur. Banyak jugak yang abaikan faktor kebersihan ni. Lagi-lagi yang jual air-air manis tu. Ada jugak yang pakai air mentah, kan?

Langkah aku tak silap sebab sampai je sana, aku try tanya-tanya harga layang-layang dengan toys. Tau tak, harga layang-layang untuk saiz yang kecik je dah RM13! Toys macam bubble tu je dah cecah RM10-15 sebotol. Aku beli kat kedai RM2.50 je sebotol. Makanan ringan pulak biasalah, secucuk je harga dalam RM1-RM2. Aku bawak tak tau berapa cucuk, tu pun tak goreng habis. Ada lagi separuh simpan dalam freeze. Dah jimat banyak ringgit sangat. Air kotak besar tu pun lebih dari cukup daripada beli air mentah yang kuat gila rasa klorin air paipnya. Bijak jugak otak Misae ni kan?










No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails