Thursday, June 24, 2010

Memori 4

Lokasi: Instedt, Taman Tampoi Indah, Johor Bahru.
Tarikh: Jun 1999.

Ada beberapa pilihan kelab atau persatuan dalam senarai waktu itu. Semua orang wajib pilih satu. Sebagai freshies, mestilah lurus bendul sikit. Peraturan semua kena ikut. Kalau dah jadi senior, lainlah. Jadi aku pilih kelab taekwondo. Pilihan lain macam tak best dan boring, kot. Taekwondo macam cool sikitlah, sebab boleh dapat uniform warna putih dengan tali pinggang sekali.

Masa sekolah menengah dulu aku pernah masuk kelab taekwondo, tapi tak lama. Baru ikut kelas latihan sekali saja, lepas itu dah tak ikut lagi. Uniform pun belum sempat dapat. Tak berapa ingat apa penyebab aku tak teruskan ikut kelas lagi. Jadi, waktu di IPT ini aku berharap dapat meneruskan kelas hingga sekurang-kurangnya boleh dapat tali pinggang yang mempunyai warna.

Agak semangat juga nak menghadiri kelas pertama pada hari itu. Uniform belum dapat, jadi cuma pakai seluar sukan dan T-shirt biasa. Kami diarah berkumpul di sebuah premis kosong bersebelahan kolej yang memang sengaja disewa oleh pihak kolej untuk apa-apa aktiviti kolej. Agak ramai juga. Waktu itu, belum begitu kenal dengan pelajar lain lagi. Mujurlah si Maizatulakmal bt Mahmood yang ketika itu juga baru kukenali, turut memilih kelab ini. Ada juga kawan aku.

Bila instructor (aku tak ingat nama dia) sudah datang, dia pun memperkenalkan diri dan memberi sedikit taklimat berkaitan kelab ini. Seterusnya, dia pun menyuruh kami membuat senaman meregangkan badan sebelum mula mengajar kami langkah-langkah dan gerakan-gerakan asas dalam taekwondo. Aku langsung tak ingatlah apa nama-nama semua gerakan itu. Tapi yang pasti, tiap kali buat satu gerakan, kena jerit kuat-kuat ikut nama jenis gerakan itulah. Macam best juga. Maklumlah, dulu di sekolah tak belajar habis. Kemudian, selalu tengok di televisyen sahaja. Berkobar-kobar semangat nak dapat tali pinggang hitam. Amboihh!

Okeh, sekarang kami sudah agak terer sikitlah, kononnya. Jadi, instructor akan mengajar teknik yang lebih canggih sikit iaitu flying kick dengan satu kaki. Hoho, aku suka flying kick sebab boleh action macam pelakon-pelakon lagak ngeri di filem-filem hebat. Instructor ambil sekeping papan macam yang selalu mereka pakai tu, untuk dipecahkan oleh pelajar-pelajar dengan teknik flying kick yang telah diajarkan tadi. Semua orang kena buat jadi semua kena beratur dan tunggu giliran untuk beraksi. Yeah, tak sabarnya aku! Kaki pun dah menggeletar, tak sabar nak pecahkan papan. Hnshh..Hnshh...

Oh, giliran aku sudah tiba. Aku mesti buat yang terbaik. Mesti! Mesti! Kedudukan dah diambil dan dengan kiraan 1, 2..., 3... Woosshhhh!! Aku pun beraksi hebat dengan terbang di udara sambil melayangkan satu, eh, eh, dua kali sekaligus (wahhh, hebatnya! siapa dia tu??) dan........

BUPPP!

Aku jatuh tertiarap macam nangka busuk, okeh! Hebat tak hebat? Orang lain flying kick dengan satu kaki, tapi aku dengan dua kaki! Aku rasa macam nak korek tanah dan sembunyi diam-diam dalam tu. DEM, okeh!

Aku tunggu juga semua orang gelakkan aku, tapi semua senyap dan cuma bagi pandangan sayu dan simpati pada aku. Kamonlah, takkan aku nak nangis kan? Walaupun perut aku senak dan pinggang bagai nak patah, kan? Aku cuma sengih dan bangun dan kibas-kibas baju dan sengih lagi. Oh, terharu sebab tak ada yang gelakkan aku, tapi, oppss! Ada seorang minah yang terkekeh-kekeh gelakkan aku di satu sudut. Kamu tahu siapa?

Dia adalah Maizatulakmal bt Mahmood! Cipan kau!

Dan itu adalah kelas pertama dan terakhir aku bagi kelab taekwondo. Pinggang aku lebam membiru dan yang penting, maruah aku tercalar di situ, okeh!

Uishh.. macam nilah aksi aku masa tu. Terer kan?

Kalau digilap, tentu aku jadi macam ni. Fuhh!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails