Tuesday, June 22, 2010

Kamu banyak wang tak?

Wang bukan segalanya.

Aku agak skeptikal dengan pernyataan ini. Ya, benar wang memang bukan segalanya. Tapi kertas bernilai itulah yang banyak mempengaruhi hidup manusia. Impak wang dalam kehidupan manusia waras di muka bumi ini sangat besar. Boleh berikan aku statistik berapa ramai manusia yang menjadi penjenayah tegar hanya kerana radiasi wang itu? Oh, mungkin aku perlu bertanya di balai-balai polis berhampiran.

Banyak kejadian dan peristiwa yang berlaku di sekeliling aku membuatkan aku kadang-kadang membuat kesimpulan, wang boleh jadi segalanya di bumi ini. Kadang-kadang. Dan biasanya, selalu.

Mari bayangkan, kita menjadi manusia yang tidak memiliki walau satu sen pun di dalam poket, dompet, bawah bantal, akaun simpanan atau ASB. Apakah respon yang bakal kita terima dari manusia lain di keliling kita, termasuk ahli keluarga kita sendiri? Adakah kita bakal disanjung puja dan didudukkan di atas tandu lalu diarak ke hulu ke hilir sebagai tanda penghormatan? Tidak, ya. Malah, mungkin kita akan dinaikkan di atas tandu untuk dibuang ke mana-mana gaung atau longkang yang berdekatan.

Bila kita tidak berwang, berapa keratkah manusia yang sanggup mengaku sebagai saudara kita? Kalau kita berwang (bukan beruang, okeh), berapa ramai pula yang muncul dari zaman mana-mana entah, tiba-tiba mengaku sebagai sedara-mara dari belah pakcik menakan adik ipar nenek Timah. Kenal? Entah, aku pun tak kenal.

Bagi aku, wang memang sangat penting. Tapi yang salah adalah orang yang menjadikan wang itu teratas dalam hidup hingga menjadi hamba wang dan melakukan apa sahaja untuk wang. Fuhh, penuh emosi hingga keluar urat tangan waktu menaip ini.

Cuma, aku agak sedih bila ada yang suka membanding-bandingkan antara orang yang berwang dengan orang yang tidak berwang. Bukan kita mahu dilahirkan sebagai manusia sengkek, cuma bila kadang-kadang dalam sebulan pengeluaran melebihi pendapatan, mungkin sebab terlebih shopping atau mungkin sebab keperluan terhadap wang sangat mendesak akibat tanggungjawab yang bertambah, aku rasa kita perlu ada sedikit perasaan toleransi di situ. Jangan mendesak, okeh. Dan tolong, jangan pentingkan diri sendiri, please!

Sikap sesetengah orang itu yang membuat aku kadang-kadang terfikir, wang adalah segalanya. Ah, aku cuma berharap agar kornea mata aku tidak dilapisi dengan simbol $.

Kau gila tak bila ada duit banyak macam ni? Aku rasa
mesti tak sempat nak spend sebab dah kiok pasal terkejut kot..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails