Friday, June 11, 2010

HAMPA


Sepi di luar. Sepi menekan mendesak.
Lurus kaku pohonan. Tak bergerak
Sampai ke puncak. Sepi memagut,
Tak satu kuasa melepas-renggut
Segala menanti. Menanti. Menanti.
Sepi.
Tambah ini menanti jadi mencekik
Memberat-mencekung punda
Sampai binasa segala. Belum apa-apa
Udara bertuba. Setan bertempik
Ini sepi terus ada. Dan menanti.

Chairil Anwar

Oh, bukan aku yang menulis puisi ini, okeh. Tetapi Chairil Anwar. Kan aku dah tulis namanya di atas tu. Chairil Anwar adalah penyair terkemuka Indonesia yang sangat aku kagumi dan gemari. Ada sesiapa yang tak kenal? Humpphh... Okeh, tak apa. Untuk menambahkan ilmu pengetahuan am kepada kamu, aku sisipkan sedikit info dan fotografi berkaitan penyair hebat ini. Sila..

Inilah dia Chairil Anwar, tak tampan barangkali tapi beliau adalah inspirasi bagi yang tahu menikmati indahnya seni. Sangat berinspirasi manusia ini. Beliau juga meninggal dunia dalam usia yang terbilang muda.

Buku yang menghimpunkan karya-karya beliau semasa masih hidup. Dengan nada sedikit riak, aku nak bagitahu yang aku ada menyimpan buku ini di dalam gerobok buku aku di rumah. Aku beli di Pekanbaru, Riau sewaktu berkunjung ke sana pada 2003 yang silam.

Aku pun tak tahu langsung tentang lelaki ini sehinggalah aku menonton filem 'Ada Apa Dengan Cinta' yang ada menunjukkan sebuah buku karya beliau di dalam salah satu babak dalam filem itu. Kebetulan sewaktu mengunjungi sebuah kedai buku yang sangat besar di sana (Gramedia), aku terjumpa buku ini yang membuat aku menjadi sangat teruja. Aku memang ulat buku dan sanggup menghabiskan waktu berjam-jam lamanya di dalam kedai buku. (Eh, tak ada orang tanya pun).

Kisah hidup lelaki ini agak menarik. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang si lagenda ini, kamu boleh rujuk ke sini: Chairil Anwar

Mmm..informatif tak aku? Oh ya. Puisi di atas juga sedang menggambarkan situasi hati aku sekarang ini. Tepat pada waktu ini.

Hampa.

1 comment:

  1. nanti ada satu posting pasal sudut "lain" chairil yang tak ramai orang tahu, tungguuuuuuuu

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails