Thursday, May 20, 2010

Memori 2

Menyambut ulang tahun adalah satu upacara yang sangat menggembirakan JIKA tidak disambut di kolej. Pelikkah ayat ini? Ya, sewaktu masih belajar di kolej, kedatangan hari jadi bagi sesetengah pelajar adalah sangat mendebarkan dan kadangkala tidak dinantikan. Kadangkala ia mencetuskan satu fenomena yang seakan perasaan fobia untuk menyambut pertambahan umur tersebut.


Aku tak pasti siapa yang mencipta fenomena ini tetapi kebanyakan kawan-kawan baik semasa di kolej terutamanya kawan serumah aku akan menyediakan senarai perkara-perkara 'menakutkan' yang akan dilakukan apabila salah seorang dari kami bakal menyambut hari jadi. Semasa Syah @ Baizura si tomboy tu (mungkin sekarang dah jadi wanita sejati) menyambut hari jadinya, dia telah mendapat sekotak hadiah berbungkus cantik yang berisi beberapa ekor haiwan amfibia iaitu katak!! Entah manusia mana yang rajin mencari dan menangkap katak-katak tidak berdosa tersebut. Tak ada kerja betul! Sebenarnya aku taklah begitu geli sangat dengan haiwan yang satu ini, tapi waktu haiwan tersebut bertempiaran melompat keluar dari kotaknya semasa dibuka di ruang tamu rumah kami, terpaksalah aku bertempiaran lari juga wehh.. Takut-takut kalau katak tu melompat dan melekat di muka atau di mana-mana bahagian badan. Naya je! Dan yang bertugas mencari dan menangkap semula katak-katak tersebut tentulah si Maizatulakmal bt Mahmood sebab dia sorang je yang berani memegang katak. Yuck!


Aku turut terlibat beberapa kali dalam misi jahat tersebut. Antaranya memeram campuran budu, cencalok, telur dan entah apa-apa lagi di dalam botol selama beberapa hari hingga menghasilkan bau yang gila busuk! Serious! Aku tak ingat siapa si malang yang mendapat habuan tersebut. Tapi acara wajib yang biasa kami lakukan adalah membaling telur (membazir betul! boleh makan kalau tak ada duit kan? tapi kenapa tak terfikir waktu tu ya?) dan juga melumur tepung ke atas mangsa. Macam nak digoreng pulak! Ada satu peristiwa di mana kulit kepala seorang kawan lelaki kami telah terluka akibat terkena serpihan kulit telur yang di pecahkan di kepalanya. Kesian dia. Kejamnya kami. Dan itu adalah kejahatan terakhir yang kami lakukan sebelum aktiviti ini dihentikan sama sekali kerana dianggap sangat kejam dan tidak berperikemanusiaan. Wah, bunyinya macam kenyataan dari pihak Pertubuhan Hak Asasi Manusia!


Eh, baru aku teringat! Sebenarnya aku dan si Maizatulakmal bt Mahmoodlah yang meredah pekat malam dengan basikal dan menyelongkar isi semak belukar berdekatan Cyber Warung di Taman Tampoi Utama untuk mencari dan menangkap 4 ekor katak yang kemudian dibungkus cantik dalam kotak sebelum diserahkan kepada Syah @ Baizura.


Macam mana boleh lupa ni? Hehe..


Acara sambutan hari jadi kawan-kawan yang diikuti dengan acara kejar-mengejar keliling blok kerana dibaling dengan air busuk yang diperam dalam botol.
Kawan-kawan serumah yang selalu terlibat dalam acara merosakkan kebahagiaan orang di hari ulang tahun.
I love u guys!

1 comment:

  1. huhuwww.. awk mmg pandai menulis dik..akak akan selalu follow awk..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails