Wednesday, October 12, 2011

Kalaulah Bill Gates itu bapak aku..

Aku tak boleh bohong kalau aku kata tak jeles dengan seseorang yang jalan hidupnya dah ditakdirkan berjalan lancar dan mulus dari kecik sampai ke besar, sampai dah kahwin, beranak pinak dan mungkin sampai ke cucu cicit. Berjalan lancar dan mulus tu mungkin mewakili hidup yang senang dan tak pernah rasa susah sebab ditakdirkan lahir dalam sebuah keluarga kaya raya, dikurniakan pulak wajah yang cantik atau hensem, dan seterusnya meneruskan kehidupan dalam keadaan serba teratur, belajar sampai ke luar negara, kemudian balik Malaysia dan terus kerja kat syarikat milik keluarga, kemudian kahwin pulak dengan orang yang sekufu, sama taraf sama kaya, kemudian dapat baby yang gile comel dan kehidupan yang best bahagia sempurna macam tu berterusan sampai ke tua membawak ke anak cucu cicit. Fuh~

Atau dalam situasi lain, mungkin juga lahir dalam sebuah keluarga sederhana tapi cukup dimanjakan dalam keluarga, pandai dalam pelajaran, kemudian berpeluang sambung belajar atas saraan biasiswa, habis belajar dengan cemerlang dan bertunang dengan anak orang kaya berpengaruh yang baik hati, dapat kerja yang bagus atas pertolongan keluarga tunang, berkahwin dalam majlis gilang-gemilang, dapat sebijik kereta besar pemberian keluarga mentua, dapat pulak anak yang comel sempurna, dapat lagi sebijik rumah yang mewah, wahwahwah~ Korang tak jeles?

Antara dua perbandingan kat atas tu, kisah nombor dua tu kedengaran agak realistis sikit la berbanding cerita yang pertama yang macam jalan cerita ikut skrip filem kat tv je. Tapi, kisah macam tu tetap wujud dalam dunia nyata ni. Kita yang hidup biasa-biasa ni, kenalah terima hakikat. Semuanya dah ditentukan Allah. Ada yang ditakdirkan sangat bernasib baik dalam hidup dan ada yang sebaliknya. Bila kadang-kadang rasa kecewa dan hampa dengan kehidupan sendiri, pusingkan kepala dan tengok sekeliling kita. Betapa banyak sebenarnya nikmat lain yang Allah dah bagi pada kita. Kalau kita fikir hidup kita tak seindah mana, fikirkan balik, lebih ramai orang lain yang hidupnya lebih jauh dari takrifan indah tu. Kalau rasa hidup kita ni macam tak ada apa-apa langsung untuk waktu sekarang ni, mungkin Allah akan beri sesuatu yang indah dan nikmat di satu masa yang lain nanti. Setiap kejadian ada hikmahnya. Setiap kesabaran pasti akan ada buahnya.

ps: aku memang pandai buat ayat untuk sedapkan hati sendiri. tu satu nikmat jugak tu.

Susah-susah pun, hidup mesti diteruskan..

1 comment:

  1. btol tu kak.tapi KALAU tu perkataan yg tak baik kan.yg kite boleh,bersyukur jelah ngan apa yg ada.kan kak.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails