Tuesday, October 4, 2011

"Aku tak kisah kalau laki orang, asalkan kaya!" - Episod 2

Episod 1 di sini.

Aku tegakkan kepala dan betulkan posisi duduk. Walaupun tindakan tu tak ada kaitan dengan kuasa pendengaran yang lebih tajam. Si akak tukang gunting rambut bukak bicara.

" Si Ayu tu dengar-dengarnya dah kahwin dengan suami orang ye?"

" Ya. Tapi hidupnya dia senang. Tiap bulan dikasi uang RM1,000 lebih, loh. Mana yang dikirim kampung lain lagi. Kerjanya dia cuma goyang kaki aja di rumah. Seneng banget!"

" Ye lah, senang-senang pun laki orang. Kalau kau nak carik laki nanti, tak payahlah carik laki orang. Susah. Silap-silap kau kena ganyang dengan bini tua!"

" Ah. Aku tak kisahlah kak. Kalau suami orang pun tapi kaya dan bikin aku senang, aku mau aja loh."

Cilake! Bisikku dalam hati. Nak aje aku acungkan jari tengah kat depan muka perempuan yang kalau aku rasa nak try ngorat bapak beruang pun mesti tak dapat respond dari menatang tu. Lainlah kalau muka kau macam Mulan Jameela ke, Agnes Monica ke, Luna Maya ke. Tanpa disuruh, perempuan tua tak banyak bunyi yang aku agak mak kepada perempuan banyak mulut tu tiba-tiba bersuara.

" Kalau dapat suami orang, itu namanya udah jodoh, ya nggak? Mau diapain lagi.."

Woh, sama je anak beranak. Ni semua jenis perempuan-perempuan yang memang patut kena kerat 13, kalaulah mengerat orang tu bukan kesalahan besar kat sisi agama dan undang-undang. Dan-dan tu jugak aku toleh ke luar untuk pastikan laki aku masih kat situ. Oh, tak apa. Laki aku tak kaya, jadi tak payah bimbang. Aku toleh cermin balik bila akak tu sound suruh aku tegakkan kepala, jangan pusing-pusing.

Topik perbualan diorang lepas tu dah tak menarik minat aku. Dah masuk bab-bab permit-permit, visa-visa, pemutihan, penghitaman. Tapi bab kebas laki orang tadi masih berbekas kat otak dan telinga aku. Aku toleh sekejap untuk tengok muka perempuan yang kononnya ada kuasa nak rampas laki orang. Ceh, bontot kuali kat rumah aku lagi lawa sikit dari muka dia. Tapi disebabkan ada lelaki yang tak berapa nak kisah sangat dengan first impression, asalkan dia perempuan dan paling penting terhegeh-hegeh, gatai meghela, maka aku sarankan kepada semua isteri-isteri di Malaysia supaya lebih berhati-hati dan tidak memandang rendah terhadap keupayaan serta kebolehan kelompok perempuan-perempuan sedemikian rupa untuk memporak perandakan rumahtangga anda seterusnya mencekup semua duit laki anda yang seharusnya menjadi milik anda, untuk dihantar ke kampung halaman mereka sendiri.

Ada dapat pengajaran tak kat sini? Disebabkan kita semua adalah manusia biasa, maka sebab tu lah kita perlu BERSEDIA UNTUK SEBARANG KEMUNGKINAN.

3 comments:

Related Posts with Thumbnails