Tuesday, October 5, 2010

Perjalanan panjang yang melelahkan - demi Alysaa

Peringatan: Ini adalah sebuah kisah yang sangat panjang. Aku dah bagitau awal-awal okeh.


Bell's Palsy ialah penyakit lumpuh saraf muka yang menyebabkan ketidakmampuan mengawal otot muka pada sisi yang terkena penyakit ini. Untuk keterangan lanjut, rujuk di sini.


Alysaa Najwa Mineka adalah kembar kepada Alyaa Nazura Mineka. Aku mula mengesan adanya kelainan pada wajah Alysaa lebih kurang setahun yang lepas. Muka Alysaa senget dan tak simetri. Dan itu sangat menakutkan. Keadaan itu menyebabkan Alysaa tak boleh makan, minum, bercakap, menutup mata, tersenyum dan ketawa dengan sempurna. Letakkan diri kamu di tempat aku. Hal itu sangat-sangat memberi impak kepada perasaan aku sebagai seorang ibu. Sangat-sangat!


April 2009
Rawatan di sebuah poliklinik telah membawa kami dirujuk terus ke sebuah hospital besar dengan menaiki ambulans. Situasi sedih terjadi sewaktu Alysaa menaiki ambulans dan terpaksa berpisah dengan kembarnya. Alyaa meraung semasa ambulans mula meninggalkannya dan Alysaa menangis sayu di pangkuan aku dalam ambulans. Dan itu sangat meruntun jiwa.


Alysaa di masukkan ke wad pediatrik selama 2 hari. Waktu tu aku sedang mengandungkan si gorjes Rayyan - 8 bulan. Walaupun terasa agak payah untuk bergerak apatah lagi terpaksa menjaga Alysaa di dalam wad, itu semua langsung tak terasa sebab Alysaa lebih penting. Alhamdulillah, doktor mengesahkan penyakit Alysaa tidak begitu teruk dan masih boleh dirawat. Dengan bekalan sejenis ubat yang perlu dihabiskan dalam tempoh 2 minggu serta ubat titik mata untuk mengelakkan matanya menjadi kering akibat tidak boleh ditutup dengan sempurna, kami pun dibenarkan pulang ke rumah. Berkat doa dan usaha yang kami buat termasuk berubat secara tradisional, penyakit Alysaa nampaknya semakin membaik.


Oktober 2010
Sabtu (2 Oktober 2010) - Aku terperasan raut muka Alysaa agak pelik petang tu waktu dalam kereta. Dia terbangun dari tidur dan terus menangis. Waktu tu lah aku perasan wajah Alysaa sama macam setahun yang lepas. Tersentap aku dan suami sebab kami tak jangka langsung penyakit tu boleh datang semula.


Ahad (3 Oktober 2010) - Kami sekeluarga menghadiri majlis sambutan Hari Raya di tadika anak kembar aku. Waktu di majlis tu aku sedih sangat sebab Alysaa tak boleh minum dengan sempurna. Air dan buah tembikai yang dimakannya meleleh di hujung bibir. Sedih tak sedih? Aku berdoa sangat supaya Allah pindahkan penyakit tu pada aku dan pulihkan keadaan Alysaa seperti sedia kala.


Isnin (4 Oktober 2010) - Aku ambil cuti hari ni. Pagi-pagi lagi kami dah bertolak ke hospital besar di mana Alysaa pernah dirawat dulu. Bila sampai di Klinik Pakar Pediatrik, aku hulurkanlah kad klinik Alysaa. Tapi kata nurse yang jaga kaunter, kami perlu ada surat rujukan dari doktor klinik luar untuk dapatkan rawatan kat situ. Hai, rekod lama kan dah ada? Kata sistem kat sini canggih? Oh, aku lupa! Biasalah, tempat macam ni penuh dengan birokrasi! Jadi, kami terpaksa berpatah balik ke Pasir Gudang untuk dapatkan surat rujukan dari mana-mana doktor.


Jam 10.40 pagi, kami sampai di Polilkinik Pasir Gudang. Bila dah daftar, aku pun menujulah ke ruang rawatan pesakit luar. Masya Allah! Ramai gila umat. Rasanya ada lagi 100 orang lebih kot sebelum tiba nombor giliran aku. Peliklah, kalau hari Isnin mesti ramai orang sakit. Agaknya sakit yang dikumpul-kumpul sejak hari Sabtu kot sementara nak tunggu klinik buka. Disebabkan faktor masa, takut nanti Klinik Pediatrik kat hospital tu tutup, maka kami ambil keputusan ke Hospital Waqaf An-Nur sebab biasanya pesakit kat situ tak seramai poliklinik ni.


Jam 11.00 pagi, sampai di Hospital Waqaf An-Nur. Pun ramai orang walaupun tak seramai yang tadi. Jam 12.30 tengahari, baru nombor giliran naik. Bila masuk jumpa doktor dan aku bagitau pihak hospital minta surat rujukan, doktor tu pun membebel. Dia kata, hospital tu memang selalu macam tu! Dah ada rekod pun nak surat rujukan lagi. Hah, aku ingat aku sorang je yang fikir macam tu. Hampir pukul 1.00 tengahari baru kami tinggalkan hospital tu. Disebabkan sekeping surat je!


Lepas singgah makan tengahari, kami teruskan perjalanan semula ke hospital yang mula-mula tadi. Hujan lebat pula mengguyur kami. Lebih kurang jam 2.00 petang kami pun selamat sampai ke hospital. Jam 2.15, sampai di kaunter pendaftaran Klinik Pakar Pediatrik tadi. Oh, sudah tukar nurse! Aku terus hulur surat rujukan. Malas nak cerita panjang. Nasib baik nursenya sangat peramah dan lemah-lembut. Sejuk sikit hati. Bila dah tanya lebih kurang tentang penyakit Alysaa, dia pun bagi tarikh temujanji untuk jumpa doktor pakar. Hah, tak boleh terus jumpa hari ni? Dia bagi aku tarikh 18/10/2010. Gila kau! Lagi 14 hari aku terpaksa tunggu dan saksikan penderitaan anak aku depan mata sendiri? Aku tak puas hati. Aku tanya dia, kenapa tak boleh jumpa hari ni? Tak bahaya ke penyakit ni dibiar lama-lama baru nak dirawat? Dia kata nak tanya doktor dulu macamana. Okeh, at least aku puas hati.


Dia suruh aku duduk dulu, nanti dia panggil balik. Lepas bercakap dengan doktor dalam telefon, dia panggil aku balik. Dia kasi tarikh baru, 15/10/2010. What the?? Bukan ke tu sama je? Okeh, aku tak faham sangat pasal prosedur klinik pediatrik ni. Tapi masalahnya, doktor pun tak tengok langsung situasi dan kondisi anak aku. Bila aku tanya nurse tu balik, macamana kalau terjadi apa-apa dalam tempoh 11 hari tu, senang je dia jawab. Bawa la pergi unit kecemasan. Oh, ayat yang sangat indah di telinga aku. Aku tanya balik, doktor kata apa? Nurse tu jawab, keadaan anak aku bukan dikategorikan sebagai kecemasan sebab anak aku masih boleh berlari-lari riang dan bergelak ketawa dengan kembarnya. Okeh, fine! Apa lagi aku boleh buat? Mengamuk sambil lempar meja pendaftaran tu kat muka nurse tu atau pergi cari doktor pakar tu dan gigit telinga dia?


Aku macam mati kutu. Tak tau nak buat apa lagi. Untuk hilangkan rasa marah dan kecewa, kami lepak kat sofa klinik tu sambil bincang-bincang dan maki-maki sikit. Finally, aku usulkan supaya kami jumpa semula dengan mana-mana doktor untuk lebih kepastian tentang penyakit Alysaa ni. Jadi, lebih kurang jam 2.50 petang kami bertolak balik ke Pasir Gudang dan menuju ke poliklinik yang aku tinggalkan tadi sebab ramai sangat pesakit. Sampai situ lebih kurang 3.15 petang. Nombor giliran yang aku dapat pagi tadi dah lama terlepas. So aku tanya kaunter pendaftaran, masih boleh guna ke nombor tadi? Dia kata tak perlu ambil nombor baru. Pakai je nombor giliran tadi dan terus masuk ke dalam bilik doktor. Bagi reason, tadi ramai sangat orang. Maka aku pun masuk. Sempat pula doktor tu bebel, dah datang tadi kenapa balik pula? Balik masak ke? Nasib baik aku tak cepuk mulut doktor tu dan nasib baik dia tak banyak soal. Jantung aku dah mengepam darah dengan kelajuan maksimum masa tu. Aku dah plan, kalau dia nak bebel-bebel lagi, aku ingat nak sound doktor tu, doktor, jantung saya dah nak tercabut ni. Tolonglah jangan begini. Heh. Baik kan?


Penerangan dari doktor tu tentang situasi Alysaa agak menenangkan hati aku. Disebabkan Alysaa tak berada dalam kondisi yang mencemaskan, maka aku dinasihatkan agar tunggu je lah tarikh temujanji tu dengan penuh keredhaan. Maka, aku pun harus berdoa dan berusaha agar penyakit Alysaa sentiasa terkawal dan tak melarat. Ohh, kau tak berada dalam kasut aku lah!!


Kerenah birokrasi wujud di mana-mana terutamanya di jabatan-jabatan kerajaan. Dah tak boleh ubah. Kecuali kau ada kabel atau kenal orang dalam yang boleh membantu segala proses dan prosedur berjalan lancar. Di saat-saat beginilah aku sangat-sangat berharap, moga kelak ada antara anak aku yang akan menjadi doktor. Tapi doktor yang baik hati dan tak mengamalkan biroksrasi melampaulah. Maaflah kalau ada doktor yang membaca ye.


Dikesempatan ini, aku mengharapkan agar sesiapa saja yang membaca kisah ini akan turut mendoakan agar anak aku cepat sihat dan sembuh seperti sedia kala. Walaupun aku tau, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Kau tak akan rasa apa yang orang lain rasakan selagi kau tak berada dalam situasi mereka. Sob..sob..


Aku sayang gila kat pewaris-pewaris aku.

4 comments:

  1. sian Alysaa, mama doakan moga Alysaa cepat sembuh... btw, your girls soo cute lah dear :)

    ReplyDelete
  2. Saya simpati dgn nasib yang menimpa alysaa..saya doakan semoga dia cepat sembuh.

    karenah birokrasi di mana-mana saja berada dlm kerajaan ni. saya jugak penah terkena mcm akak. apa2 pun akak. semoga alysaa cepat sembuh dan dpt menjalani kehidupan yang sempurna sepert kanak2 yang lain.

    ReplyDelete
  3. ermm..kesian ank akak...mmg mcm tula prosedur ble kte ke ruangan kerajaan...bkn nk kondem, tp tu la kenyataannye....bace kisah ank akak ni, sedikit sebanyak membakar semangat sy utk terus melangkah kpd cita2 sy, sbg seorg Doktor...spaye xde lagi kes2 menyayat hati spt ni...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails