Thursday, March 24, 2011

Ketakutan 10 minit

Tadi terlambat 10 minit jemput si kembar dari tadika mereka. Asyik sangat berblogging di pejabat sampai terlupa nak jeling-jeling jam. Hah, apalagi. Kelam kabut aku jadinya. Tadika anak memang dekat dengan tempat kerja dan rumah aku. Biasanya atuk mereka yang jemput, tapi kebetulan dah dua hari ni atuk mereka ada urusan penting, jadi akulah yang terpaksa jemput.

Ketakutan pertama aku alami masa sampai ke tadika si kembar. Tadika dah kosong! Biasanya kalau ada budak-budak yang terlambat dijemput oleh ibu bapa atau penjaga, mereka akan bermain-main di perkarangan tadika. Tapi tak ada sesiapa pun kat situ. Jantung aku terhenti sekejap. Okeh, tak apa. Mungkin maid aku dah jemput mereka balik tadi. Terus menuju ke rumah. Waktu nak masuk ke dalam rumah, sempat toleh pada rak kasut untuk pastikan mereka dah balik. Ketakutan kedua mula muncul bila aku tak nampak pun kasut mereka tersusun kat situ. Fuh, memang tersentap habis aku bila maid aku muncul dan cakap yang si kembar belum balik dari tadi. Tolonglah bayangkan apa yang aku rasa, okeh! Macam-macam andaian buruk muncul dalam kepala otak aku.

Tempat seterusnya yang aku terfikir adalah kedai mak aku. Mungkin juga budak cashier kedai dah jemput mereka sebab kadang-kadang dia pernah juga jemput si kembar balik dari sekolah. Dah macam siri penyiasatan Enid Blyton pulak aku rasa. Sebelum terus menuju ke kedai mak aku, singgah dulu di tadika mereka, takut-takut kalau aku terlepas pandang tadi. Waktu bersiap sedia untuk turun dari kereta dan bertanya pada cikgu, aku ternampaklah kelibat kepala dua orang budak kecil terjengah-jengah dari tingkap gelap dalam bilik kecil di bahagian depan tadika yang dijadikan bilik guru tu. Comel je muka pandang-pandang aku dari dalam tu dengan muka excited. Automatik debaran dan kekalutan tadi terus hilang. Phewww!

Dari jauh si kembar berlari-lari masuk ke dalam kereta sambil mulut mereka membebel-bebel. "Mama, kenapa tadi mama terus je jalan, tak tunggu Alyaa dengan Alysaa?". Kemudian, "Mama, kata teacher, mama dah terlepas. Teacher suruh tunggu je dalam bilik tu diam-diam".  Haha. Comel.

Aku yang kalut sangat tadi sebab tak nampak bayang diorang tunggu kat luar kelas macam biasa sampai tak terfikir pun nak masuk dalam dan tanya cikgu. Macam ibu ayam hilang anak. Apapun, aku tak nak lagi alami perasaan takut dan kalut sebab kehilangan anak lagi lepas ni dan sampai bila-bila pun walaupun hanya untuk 10 minit macam ni. Woh, mintak dijauhkan!

Si kembar.



2 comments:

  1. sweetnye...
    kasih syg ibu pada si anak x berbelah bhgi....
    besh jugak..ade baby kembar....
    :)

    ReplyDelete
  2. 10 minit,sanggat menakutkan..lebih2 lagi banyak kes2 penculikan anak kan...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails