Thursday, September 8, 2011

Kita boleh ubah sebenarnya. Walaupun tak banyak, sikit pun mesti boleh.

Memanglah tak ada manusia yang sempurna kan? Carilah ke ceruk dan rantau mana pun, tak akan ada yang wujud sebagai manusia sempurna. Hensem dan cantik macam manapun, tetap ada kekurangan. Kentut tetap busuk dan tetap korek lombong bijih kalau tak ada orang nampak. Kehkeh.

Bila kamu kata dah tak boleh berubah sebab dah memang perangai macam tu, memang agak hampehlah kedengarannya. Misalnya, kau terlalu panas baran, terlalu kelam kabut, terlalu gopoh gapah, terlalu pelupa, terlalu pemarah, terlalu cepat gabra, terlalu bermulut longkang, terlalu sensitif, terlalu kuat membebebel dan terlalu-terlalu lah dalam banyak perkara, tak ada alasan sebenarnya benda-benda macam tu tak boleh diubah. Walaupun tak banyak, sikit pun mesti boleh sebenarnya. Ikut pada kemahuan hati. Aku yakin sebab aku pun banyak buat perubahan pada diri sendiri. Sedikit demi sedikit.

Kadang-kadang kita cuma sedar kita ada perangai buruk bila ada orang lain yang sedarkan. Mungkin dengan cara kau terbaca diari seseorang secara tak sengaja dan dalam tu si polan ada luahkan tentang keburukan kita yang dia tak suka. Menyakitkan sebenarnya, tapi itulah hakikatnya. Betullah kata orang, kebenaran selalunya menyakitkan. Tapi at least dari situ, sikit sebanyak kita akan berinisiatif merubah diri ke arah yang lebih baik. Sebab tentulah menyedihkan bila dapat tau rupanya selama ni macam tu pandangan orang pada kita.

Bila dah tau kau makan berbunyi kuat sangat, kalau dah ada orang tegur kau tak beretika, at least lain kali bila makan slowkanlah volume yang keluar dari mulut tu. Bila dah banyak orang cakap yang kau ni bermulut longkang dan selalu sakitkan hati orang bila berkata-berkata tu, pandai-pandailah ubah sikit cara bercakap untuk kurangkan dosa kau dan dosa orang yang kutuk kau kat belakang. Bila tau yang kau ni terlalu kelam kabut, gopoh gapah, berdarah gemuruh dan pelupa, usahakanlah untuk jadi lebih tenang dan cool bila buat apa-apa. Tarik nafas perlahan-lahan atau amalkan bacaan doa misalnya?

Hoh. Mesti kata aku ni cakap je pandai. Tapi serius, aku dulu terlalu banyak kekurangan dan keburukan. Bila dah lalu banyak fasa dalam hidup, secara automatik fasa hidup beserta dengan cabaran-cabaran dalamnya tulah yang akan merubah dan menghijrahkan diri kita kepada sesuatu yang lebih baik. Walaupun tak berubah 100 peratus, at least kita boleh kurangkan sedikit.

Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Apa pun alasannya, kita sebenarnya boleh ubah diri kita kepada sesuatu yang lebih baik. Pokok pangkalnya terletak pada diri. Kalau yakin boleh, insya allah boleh!

Woh~ Aku sudah jadi pakar motivasi tak bertauliah ini hari. Heh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails