Wednesday, September 14, 2011

Aku jadi Sigourney Weaver malam tadi

Kami duduk semeja beramai-ramai di kedai tu. Seingat-ingat aku, ada dalam 10 orang atau lebih duduk di meja petak panjang tu. Semuanya aku tak kenal, kecuali mak aku sorang. Ada dua orang perempuan Cina sibuk mempromosi barang yang mereka jual. Macam sejenis makanan kesihatan atau apa entah. Seorang nyonya-nyonya dalam lingkungan umur 40-an, dan seorang lagi amoi-amoi dalam lingkungan umur 20-an. Amoi tu tak banyak cakap, cuma nyonya tu yang tak nak berhenti bercakap. Emak aku lah sasaran utama diorang sebab emak aku ada kedai runcit, jadi mereka nak letak produk mereka di kedai emak aku.

Kemudian nyonya tu keluarkan beberapa keping pamplet tentang produk mereka. Aku memang malas nak layan. Nyonya tu tunjuk satu pamplet kat aku. Ada gambar biskut raya yang dibesarkan pada saiz separuh A4. Siap dengan keratan rentas untuk tunjukkan apa isi dan bahan yang ada dalam biskut petak tu. Peliklah. Jual satu jenis je ke? Gumamku dalam hati. Kata nyonya tu, biskut ni sedap dan sesuai untuk dihidang Hari Raya ni. Memanglah kau kata sedap, sebab kau nak suruh aku beli. Masih bergumam dalam hati. Kemudian, aku terfikir, biskut raya buatan Cina bukan Muslim? Sedikit rasa geli geleman muncul kat tekak aku.

Mungkin sebab tengok aku tak berapa nak layan, nyonya tadi diam. Pandangan aku tertumpu pada beberapa orang lelaki yang duduk berhadapan dengan aku. Seorang lelaki separuh baya, seorang lagi dalam lingkungan  akhir 30-an dan seorang lagi kanak-kanak yang berusia lebih kurang 11 atau 12 tahun. Aku agak mereka ni satu keluarga. Yang agak tua tu bapa kepada lelaki 30-an,  budak kecil tu cucunya dan lelaki 30-an tu bapa kepada budak kecil tu sekaligus anak kepada lelaki yang agak tua tu. Kenapa pulak aku cerita detail tentang mereka ni? Ah, baca jelah.

Waktu tu aku rasa semua mata tertumpu pada mereka bertiga. Mungkin sebab keletah budak lelaki tu yang tak boleh nak diam. Sekejap melompat ke pangku ayahnya dan sekejap lagi berpindah ke riba datuknya. Air Teh O segelas yang dipegangnya habis terpercik-percik atas meja. Hyperaktif kot budak ni. Aku bergumam lagi. Datuknya pula banyak minum dari tadi. Dah habis segelas air, tambah lagi segelas. Baru habis teguk, letak atas meja sekejap, kemudian teguk lagi. Haus benar dia nampaknya.

Budak lelaki tu masih berpindah-randah dari riba ke riba. Kalau aku, dah lama aku 'pangg'kan budak macam tu. Waktu dia duduk atas riba datuknya, tiba-tiba lelaki agak tua tu menyeringai kesakitan. Aku agak mungkin budak lelaki tu terpijak kaki dia di bawah meja. Tapi makin lama lelaki tu nampaknya semakin kesakitan. Takkanlah kaki kena pijak sampai macam tu sekali? Yang peliknya, semakin sakit, semakin banyak dia minum. Sampai tertumpah-tumpah air ke seluruh badannya. Muka lelaki tu semakin merah dan menggelupur kesakitan atas kerusi. Anak lelakinya di sebelah tak banyak reaksi kecuali menunjukkan sedikit wajah cemas.

Kami yang duduk mengelilingi meja tu menjadi panik dengan situasi tu. Lelaki agak tua tu cuba bangun dari duduk tapi jatuh tertimpa ke atas anak lelakinya. Kemudian dalam keadaan kelam kabut tu, lelaki agak tua tu membuka bajunya dalam keadaan tergopoh gapah dan tergesa-gesa. Waktu dia memalingkan bahagian belakang badannya ke arah kami, kelihatan bulatan-bulatan aneh berwarna agak kekuningan tumbuh dengan lebatnya di bahagian bawah belakang badannya. Bentuknya macam onion rings McDonalds tu. Masih banyak 'onion rings' tumbuh di bahagian lebih bawah tapi tertutup dengan seluarnya. Janganlah dia buka seluar pulak..

Tiba-tiba lelaki tua tu terjatuh ke bawah meja dan kelihatan air memancut-mancut dengan banyaknya dari bawah meja. Macam keluar dari badan lelaki tua tu. Aku betul-betul dah panik gila. Dengan segera aku dan beberapa orang yang duduk di meja tu keluar dari situ. Sempat berhenti seketika di hadapan kedai untuk memerhatikan keadaan lelaki tua di bawah meja tu. Oh Tuhan, itu pemandangan yang sangat menakutkan. Lelaki tu terlentang dengan kakinya ke atas. Tapi kakinya dah mengecut macam kena rebus. Dah berubah warna agak kehitam-hitaman. Air mengalir dengan banyaknya dari bahagian bawah tubuhnya. Tak pasti dari mana. Yang pasti, aku memang dah takut gilaaa...

*
*
*
*
*
*
*
*
*

Aku terbangun dalam keadaan panik dan takut. Fuhhh! Apa punya mimpi tu? Aku rasa orang tua tu alien kot? Betul punya takut sampai aku rasa macam real je mimpi tu. Nak kata aku ada tengok cerita yang seram-seram sebelum tidur, tak ada pulak rasanya. Dah lama tak tengok movie sampai jauh malam. Tengok-tengok jam, dah pukul 7.05 pagi. Aku dah terlambat wehhh! Kesiangan sebab mimpi alien yang merepek meraban. Chess! Aku tidur tak basuh kaki dan tak baca doa malam tadi.

Pakcik tu nak transforms jadi menatang ni kot?


3 comments:

Related Posts with Thumbnails