Thursday, March 31, 2011

Jadilah pelindung terbaik untuk anugerah itu

Bercampur baur perasaan bila baca harian Metro secara laju-laju dan percuma di depan kedai runcit pagi tadi. Aku yang membaca pun diselingkupi rasa hiba dan pilu, apatahlagi mereka yang mengalaminya. Terus teringat anak-anak di sekolah dan di rumah. Rasa hiba dan sedih (sebenarnya tak tau nak terangkan apa rasanya) tu, aku bawa sampai ke tempat kerja. Ya Allah, minta dijauhkan dengan dugaan-dugaan sedemikian rupa.

Aku alah betul kalau membaca berita tragis tentang anak-anak. Anak mati dilanggar kereta jiran, anak mati lemas dalam baldi, bayi mati tersedak susu, budak mati terjerut tali buaian, anak jatuh dari tingkat 14, budak mati tersepit kaki meja lipat. Tengok, baca tajuk pun dah gerun semacam kan? Kadang-kadang, tak sedar air mata jatuh waktu baca berita-berita macam tu. Apatahlagi bagi yang bergelar ibu. Seolah-olah dapat selami dan rasai apa yang ibu itu rasakan.

Ajal maut urusan Allah. Dan sebagai ibu- bapa, kita tak boleh leka dan alpa terhadap semua aktiviti dan kegiatan anak-anak. Setiap masa dan detik kita kena pantau dan ambil tahu di mana dan apa yang anak-anak sedang lakukan sebab alpa dan cuai sesaat pun, macam-macam perkara boleh terjadi. Kita tak boleh menghalang takdir dari berlaku, tapi mungkin kita boleh elakkan sesuatu yang buruk dari berlaku dengan bersikap lebih peka, waspada dan prihatin.

Anak adalah anugerah yang terindah dan tak ternilai kurniaan Allah. Jadilah pelindung yang terbaik untuk mereka.

My whole world

3 comments:

  1. muge ALLAH sentiase melindungi orang2 yg kite syg...

    amin..

    ReplyDelete
  2. memang ngeri bila pikir..tp nak buat cane..terpaksa juga mencari rezeki..tawakal pada Allah SWT jer la..

    ReplyDelete
  3. betul tu..anak2 lah anugerah kite yg x ternilai.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails