Monday, March 7, 2011

Betul-betul sedang menuju ke era warga emas yang ada akaun Facebook dan blog ..serta Twitter (yang tak aktif)!! Wohoo!!

Ingat tak yang ini? Aku semakin yakin dengan kesahihan tajuk itu. Sebabnya, benda yang semakin teruk baru saja terjadi beberapa hari yang lepas, yang tak sempat aku masukkan sebagai entri dalam blog sebab sibuk berhujung minggu.

Hari Sabtu lebih kurang jam 5.05 petang, selepas bermalas-malasan di depan tv sambil layan filem hindustan, aku bangun sambil mencari lappy yang rasanya selepas balik dari kerja setengah hari tadi, aku dah letak elok-elok dalam bilik. Cari punya cari, dari bawah katil, belakang pintu, atas meja, bawah sofa, bawah karpet, atas siling, celah dapur, laman rumah, sampailah ke dalam kereta di luar rumah, mak aih, aku tak jumpa! Aku tak jumpa, okeh! Serius, jantung aku dah hilang sebelah! Cari lagi sekali, masih lagi tak jumpa. Aku tak kisah kalau benda yang aku tak jumpa tu harganya setakat 2,3 ringgit.

Stop sekejap sambil pegang-pegang cuping telinga, sebab kata mak aku kalau kita tak ingat sesuatu, dengan pegang cuping telinga kita boleh ingat balik. Satu teori yang tak berapa nak masuk dalam akal aku tapi dalam keadaan genting macam tu, aku tak sedar yang aku 'ter'praktikkan teori yang tak dapat dibuktikan kesahihannya secara saintifik tu. Memang betullah teori tu tak betul sebab aku masih tak dapat ingat apa-apa kat mana sebenarnya kedudukan titik lokus lappy tu.

Rasanya tak ada orang asing yang masuk selain aku dan si kembar dan gorjes Rayyan yang berlingkar malas depan tv dari tadi. Cuma ada maid aku yang tengah bertungkus-lumus buat kerja di dapur. Aku berhenti kejap sambil renung muka dia. Dia ni ada bakat ambil barang orang tanpa minta izin atau dengan bahasa ringkasnya mencuri ke? Dah.. aku pun start fikir yang bukan-bukan pasal dia dengan penuh kecurigaan tahap tinggi.

Akhirnya aku terfikir satu tempat yang paling berisiko tinggi untuk aku dapatkan balik lappy aku, tu pun kalau betul ada kat situ. Ambil kunci kereta kemudian meluncur laju menuju destinasi dengan little rascals aku yang duduk di tempat duduk belakang kereta. Sejurus sampai ke destinasi, melompat keluar dengan melawan daya graviti sebelum bergegas menuju ke pintu office tempat kerja aku dengan harapan menggunung. Nasib baik aku ada pegang kunci office. Buka lampu dan melilaukan mata. Kecewa. Aku tak jumpa! Atas meja, bawah meja, tepi meja, tak ada! Kejap. Ada sesuatu atas kerusi akauntan tu. Wahhh!! Aku dah jumpa!

Sekarang, tajuk tu memang betul-betul sesuai dengan keadaan aku. Seorang bakal warga emas yang meninggalkan laptopnya di atas kerusi uncle akauntan di pejabat, kemudian mencarinya bagai nak gila di tempat lain sambil membuat prasangka buruk terhadap orang yang tak bersalah! Oh, itu menyedihkan! (-_-")

Oh, masih cun. Tak apa.

4 comments:

  1. hehe. sy yang belum kawen, dan xde anak lagi da lupa ahap teruk juga. kekekeke.

    ReplyDelete
  2. saya pun ada bakat cam tu..siap berkeras dgn hubby. "betul saya simpan kat cini tadi" padahal terlupa dalam kereta...hehee..

    ReplyDelete
  3. erkk...aduhai kak misae, alhamdulillah jumper lappy..bdebar mbacer entry ni. hehehe

    ReplyDelete
  4. mmm ...ini kes, org 30an mcm saya pun selalu kena. Tapi konfiden jg biarpun jarang tepat hehehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails