Friday, November 19, 2010

Cetusan melankolik

Aku tak pasti macam mana dengan orang lain tapi aku selalu mengalami hal-hal yang begini.

Ada sesetengah bau yang aku cium terutamanya bau udara, bau suasana atau bau khas sesetengah tempat, akan masuk ke dalam hidung aku dan secara automatik menghantar mesej kepada otak aku untuk mengigatkan aku tentang sesuatu yang berkaitan dengan bau itu. Contohnya ada bau yang akan mengingatkan aku dengan kampung halaman, rumah nenek aku, rumah emak-emak saudara aku dan tempat-tempat lain yang biasanya adalah tempat-tempat yang penuh nostalgia. Ada juga bau yang mengingatkan aku dengan zaman kanak-kanak aku dan juga mengingatkan aku dengan orang-orang yang pernah rapat atau pernah wujud dalam hidup aku.

Selain bau, sesetengah dendangan lagu turut memberi impak yang sama pada aku. Contohnya bila aku mendengar lagu ini, akan mengingatkan aku kepada itu. Biasanya lebih kepada memori-memori silam yang pernah aku lalui dalam hidup. Bila dah begitu, mulalah melayan perasaan. Satu demi satu kenangan-kenangan tu akan diulang tayang dalam minda aku. Dan biasanya, beberapa situasi yang selalu mewujudkan suasana melankolik sedemikian rupa selalunya berkaitan dengan kenangan-kenangan sewaktu masih belajar di sekolah, IPT dan juga kenangan sewaktu masih kecil dengan adik-adik aku. Oh, sangat nostalgik!

Ada ke yang turut melalui apa yang sesekali aku lalui ini?

Contoh gambar yang boleh mencetuskan rasa sayu bagi aku.


Contoh gambar yang boleh mencetuskan perasaan
insaf dan takut kepada aku dan kamu. Mari insaf!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails