Tuesday, September 28, 2010

Memori 6


Lokasi: Blok E 04/08, Apartment Lily & Jasmine, Taman Tampoi Indah, Johor Bahru
Tarikh: Sekitar bulan Julai 1999


Memanglah kami freshies. Kami junior sangat waktu tu. Tapi tak sangka pula bebal tahap kambing gurun sampai boleh terjebak dalam kes bertahap babun bontot merah tersebut. Oh ya, sebenarnya aku tak terlibat pada awalnya dalam ini gambar tapi hujung-hujungnya kena terlibat juga sebab dah namanya kawan serumah dan sekelas, kenalah sepakat membawa berkat. (Hampeh! Aku tak salah, tauuuu!!)


Pada hari yang bersejarah tu, aku dan Maizatulakmal Mahmood dan seorang lagi kawan tak ada di rumah. Aku pun tak pasti kami ke mana waktu tu. Yang pasti, mana-mana hakim dan mahkamah dalam dunia ni pun mesti memutuskan yang kami tak bersalah langsung dalam kes ni. Yang aku ingat, waktu aku dan Maizatulamal Mahmood sampai ke rumah petang tu, rumah kami mendung semacam je. Mula-mula malas nak ambil tahu, tapi kena juga ambil tahu sebab kami dipaksa untuk ambil tahu.


Kisahnya begini. Menurut cerita kawan serumah aku, hari tu rumah kami dikunjungi seorang amoi yang sangat petah berkata-kata sehingga mereka terpukau dan melayan beliau dengan begitu baik sekali. Baik budi betul budak-budak serumah aku tu. Agaknya dia orang siap hidang air sekali kot? Kalau kat rumah aku, salesgirl atau salesman memang tak akan mendapat layanan yang sewajarnya. Kalau kat rumah orang lain, Mr. Bulldog kot yang sambut dia orang ni?


Entah benda apa yang rasuk pemikiran dia orang tu sampai sanggup melayan amoi tu dengan sebaik-baik layanan. Bila amoi tu keluarkan kad gores dan menang, aku dapat bayangkan yang dia orang ni ternganga sebab terlampau kagum dan seterusnya melompat-lompat gembira kot? Bila amoi tu bagi kad bodoh tu untuk digores mesti dia orang sambut dengan penuh kesyukuran dan menggoresnya sampai menitik-nitik air mata kegembiraan agaknya. Bila amoi tu cakap yang dia orang cuma menang alat pengurut badan yang super bodoh, alat penapis air murahan gred C cap ayam dan satu lagi alat urut kaki yang sekali pakai je terus tertanggal bebola-bebola plastiknya tu, SERTA mereka diwajibkan membayar RM500.00 tunai, diulang sekali lagi, RM500.00 untuk semua barang-barang bingai yang kalau dibagi free pun makcik sebelah rumah aku tak nak ambil tu, aku yakin dia orang betul-betul dah melompat sampai ke siling rumah sebab terlalu terharu. I love u guys!! 


Kamu bayangkan, RM500.00 untuk selonggok sampah? Bayangkan sekarang!! Kalau aku ingat-ingat balik, rasa macam nak gigit-gigit je telinga budak-budak rumah aku tu. Atau paling kurang pun masukkan segerombolan semut dalam lubang telinga dia orang. Aku tak kisah kalau aku yang tak bersalah langsung ni tak dibabitkan sama menggalas masalah tu. Yang jadi problemonya, aku dan dua orang lagi kawan aku yang tak bersalah dipaksa menjadi mak sanggup untuk sama-sama menanggung hutang tu. Sadis tak sadis cerita aku ni? 


Jadi secara rasminya, aku dan dua orang kawan yang tak bersalah tu, turut dipaksa membayar sebanyak RM50.00 seorang untuk mencukupkan RM500.00. GRRRRRRR!! Alasannya, kami semua kawan dan serumah pula tu. Semua barang-barang yang sangat 'berguna' tu akan diguna bersama-sama, jadi semua mesti sepakat di Kg. Pening Lalat! Kebetulan waktu tu, kami semua tengah kering. Jadi, kami telah meminjam duit dari pelajar lain yang sangat baik hati (sebab mamat tu sedang dalam usaha nak tackle salah seorang dari budak rumah aku!) Kalau tak silap aku, sampai semester 3 kot, baru aku bayar habis hutang tu sebab aku sangat tak ikhlas nak bayar benda yang aku tak sepatutnya bayar. 


Sampai sekarang pun kalau aku nampak amai-amoi atau ati-ati yang sedang berusaha menjebak mangsa dengan kad gores dan menang tu, aku rasa macam nak toreh dan tendang je muka dia orang tu. Sangat memberi impak buruk yang mendalam dalam lipatan memori aku. Jadi, bila aku terbaca dalam akhbar tentang mangsa-mangsa penipuan kad gores dan menang ni, memang aku akan kutuk kaw-kaw betullah kat depa yang menjadi mangsa tu. Masalahnya dah banyak orang terkena pun kenapa tak ambil ikhtibar langsung?


Apapun, ada hikmahnya kejadian bangang tu. Sekurang-kurangnya, selagi hayat dikandung badan aku tak akan terpedaya dengan mana-mana peraduan gores dan menang tu. Dan untuk kawan-kawan serumah aku, aku dah pun maafkan benda tu walaupun aku belum boleh lupakan sebab tu antara benda yang manis untuk dikenang. Baghero betul korang!

2 comments:

  1. ha entri ni la yg qas nak komen tu. haha sbb tak paham kenapaaaaaaaaaa yang tak ado time menggores kad tu kena donate duit bayo?

    sape bijak sgt dia la kena patut nye kan? :D

    ReplyDelete
  2. ermm..tu lah masalahnya sampai cerita ni boleh masuk sini. kengkononnya time tu suka duka semua kena share la.. cett!!

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails