Tuesday, September 21, 2010

Watsons dan hadiah yang manis

Keluar bersantai ke sebuah shopping complex pada Syawal ke 9 rasanya samalah seperti berjalan di sebuah taman perumahan pada hari raya di mana suasana agak lengang tanpa penghuni yang mungkin pulang berhari raya ke kampung halaman ataupun berkunjung ke rumah sanak saudara bagi yang tidak mempunyai kampung. Jumlah pengunjung boleh dihitung dengan jari dan kebanyakan salesgirl atau salesman sesebuah kedai atau butik boleh berkunjung ke kedai-kedai bersebelahan untuk berborak atau bertanya khabar. Ermm.. pentingkah fakta ni? Tapi, mungkin juga cuma shopping complex tu je yang sedemikian rupa tapi tidak shopping complex yang lain. Okeh, fakta ini mungkin memang tak berapa penting.


Mari terus ke topik utama entri ini.


..........................................................................................


Aku pun tak tau apa yang nak diceritakan di sini sebenarnya.
Okehlah. Aku cuba.


Aku sebenarnya malas nak keluar bersantai ke shopping complex kalau tak ada tujuan. Sebabnya, walaupun tak ada list barang yang nak dibeli tapi mesti mata akan terjatuh hati juga terhadap susunan barang-barang yang sangat indah dan berwarna-warni di raknya. Tapi atas desakan si gigi besi yang sibuk nak mencari earring yang kononnya terkini di pasaran, maka aku pun terjebak untuk masuk ke kancah mengkayakan tokey kedai itu.


Fabric flower earring dambaan si gigi besi.


Contohnya pada hari tersebut, aku terpaksa membeli sebatang lipstick Maybelline dan sebatang liquid eye liner Silky Girl di Watsons kerana terpesona dengan susunan.. oh, alasan yang cukup konyol. Untuk membeli dua produk kecil tu pun aku berfikir 25 kali sebab kadang-kadang aku rasa harganya tak berapa sepadan dengan saiznya yang kecil. Tapi setelah akal dan nafsu aku berperang, maka aku pun mengambil keputusan untuk membelinya memandangkan aku tiba-tiba teringat alat-alat kosmetik aku di rumah sudah habis lunyai dikerjakan oleh 'The Little Rascals' yang aku miliki. Maksud lunyai di situ adalah lunyai habis, dan tak berupa kosmetik lagi termasuk berus-berusnya segala. Aku juga mengambil kira faktor yang aku sudah sangat lama tidak membeli alat kosmetik sebab hanya menumpukan kepada keperluan 'The Little Rascals' dan keperluan-keperluan lain sahaja. Sampai aku lupa kepada keperluan diri sendiri. Hurmm.. apa salahnya sesekali membelikan sesuatu untuk diri sendiri, kan?





Okeh, aku dah dapat topik untuk hari ni. Kadang-kadang kita terlalu taksub melengkapkan keperluan orang-orang yang kita sayangi di sekeliling kita hingga terlupa untuk memberikan sesuatu kepada diri sendiri atas usaha yang telah kita lakukan selama ini. Tak kiralah apa pun jenis usaha, sama ada bekerja dengan gigih tanpa cuti dan rehat, atau pun berusaha untuk membahagiakan orang-orang yang kita sayangi. Itu mungkin sebahagian dari pencapaian terbaik yang telah kita lakukan dalam hidup yang menuntut banyak pengorbanan dalam banyak segi. Jadi, tak ada salahnya kalau sesekali berfikir untuk membahagiakan diri sendiri atau dengan kata lainnya memberi sedikit ganjaran untuk diri sendiri.


Memberi sesuatu untuk diri sendiri kadang-kadang membawa perasaan indah seperti lebih menyayangi dan menghargai diri sendiri. Jadi kepada sesiapa di luar sana yang kadang-kadang terlupa untuk menghargai diri sendiri sebagaimana kita menghargai diri orang-orang yang kita sayangi, bolehlah cuba untuk bertindak sekarang. Tak semestinya melibatkan barang-barang yang mahal, mungkin juga dengan barang yang murah tapi comel bersentimental value atau mungkin juga dengan barang yang telah sekian lama kita idamkan. Pasti kesannya sangat manis! 


Aku rasa macam pakar motivasi hari ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails