Thursday, June 21, 2012

Ringgit kasorrga

Dulu-dulu, waktu maktu masih sekolah membawak sampai ke IPT, ada satu perkara yang sangat buat aku teruja dan gembira sangat bila benda tu jadi.  Kalau aku nak describe rasanya macam mana, mungkin macam korang terserempak dengan orang yang korang admire dalam diam dan dia bagi senyum paling manis kat korang. Woh! Macam nak melayang sampai awan!

Benda yang aku maksudkan tu, bila terjumpa duit tak kiralah berapa ringgit, dalam poket seluar atau baju atau mana-mana tempat yang tak terjangka di kala ketandusan duit untuk apa-apa aktiviti penting terutamanya makan. Gila happy woo kalau jumpa duit walaupun duit sendiri yang entah bila punya tahun kau selit dalam poket tu. Macam menang jackpot kot? Lepas tu, aku pernahlah berkira-kira untuk selit duit kat mana-mana poket seluar jeans waktu duit masih berduit la konon, mana tau nanti-nanti bila tengah pokai lepastu bolehlah seluk-seluk mana-mana poket seluar dan menjerit kegembiraan kalau terjumpa dengan duit tu. Cess! Takdenya aku buat sebab tak pernahnya duit belanja ada baki untuk simpan dan lagi baik aku pakai duit tu untuk buat makan atau bayar tambang bas pergi merambu kat City Square. Aktiviti jumpa duit pastu happy sendiri sampai melompat ni biasanya terjadi masa tengah iron baju atau seluar atau tengah lipat baju atau tengah basuh baju.

Kome tau aku tak seburuk ni kan?

Aku ingat feeling tu aku tak rasa lagi lepas dah kahwin, bekerja dan jadi mak budak. Rupanya masih lagi walaupun dah tak melompat tinggi lagi la, kan? Biasanya jadi masa aku basuh kain dan jumpa duit dalam mesin basuh. Best woo. Masih rasa macam menang jackpot. Tak kiralah tu duit siapa, entah duit aku sendiri atau duit encik Papa, tapi dah aku yang jumpa, dah sah-sahlah jadi duit aku, kan? Sebelum duit tu aku campak masuk dalam handbag, kenalah keringkan dulu kat depan kipas angin. Walaupun setakat singgit dua dan paling mewah pun dalam RM5-RM10, lepas jugaklah coklat bar sebatang..
 


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails