Monday, June 11, 2012

Ibu wajib baca: Denggi berdarah Part 1

Alyaa di wad 8D. Tengok air mata meleleh, betapa sakitnya dia masa ni =(

Alyaa di HDW
Ni aku nak share sikit pengalaman Alyaa dengan demam denggi berdarah hujung tahun lepas, untuk korang yang sudi baca atau lebih tepat lagi tersesat masuk dalam blog picisan ni. Dah lama nak share kat sini tapi selalu tertunda dan terlupa. Yang paling penting, bila demam melebihi 3 hari je, sila ke klinik berdekatan untuk buat ujian darah. Sebab demam denggi ni ada jugak yang tak disertai dengan tanda-tanda demam denggi macam kebiasaannya.

Mengikut pengalaman aku, demam denggi si Alyaa bermula dengan cirit-birit yang agak teruk 1,2 hari sebelum demam panas mengejut. Demamnya memang teruk, disertai dengan sakit kepala, sakit pada tulang belakang, sendi-sendi, sakit pada bebola mata, sakit perut, mual, muntah-muntah, cirit-birit dan demam yang tak surut walaupun dah diberi paracetamol. Nampak macam demam biasa kan? Tu yang kita kena alert. Masa tu memang aku terfikir, demam Alyaa ni memang lain macam dan teruk sangat tak macam biasanya tapi tak terfikir pun pasal denggi lagi. Hari ke 3 demam, Alyaa diserang sawan. Kejang satu badan sampai pucat dan biru muka dia. Rupanya, tu dinamakan dengue shock syndrome. Ni jenis denggi yang sangat bahaya okeh. Petang tu, Alyaa kami kejarkan ke klinik berdekatan dan terus dirujuk ke unit kecemasan di hospital oleh doktor tu sebab keadaannya yang agak teruk.

Dalam emergency room, Alyaa makin lemah dan sakit perutnya makin kerap. Doktor dah ambil sample darah walaupun belum cukup 4 hari demamnya sebab kata diorang, demam Alyaa ada ciri-ciri demam denggi. Alyaa dimasukkan ke wad 8d masa tu tapi keadaan dia makin teruk malam tu. Muntah-muntah, sakit perut dan cirit-birit nonstop sampai terpaksa dipakaikan diapers sebab tak larat langsung nak bangun ke toilet. Aku langsung tak tidur malam tu. Rasa terlampau takut untuk kehilangan buat aku kalut dan galau. Serius.

Hari ke 2 kat wad, Alyaa makin teruk. Group doktor pakar berulang-alik ke katil Alyaa untuk pantau keadaan dia. Aku tak tau keadaan Alyaa serius sangat sampai seorang doktor bagitau aku secara personal tentang tu - macam dalam drama bila kita dipanggil masuk ke bilik doktor untuk diberitau tentang penyakit sebenar orang yang kita sayang-,tentang betapa bahayanya 'benda' yang tengah mengganas dalam badan Alyaa, tentang betapa aku harus kuat dan bersedia untuk menghadapi kehilangan dia pada bila-bila masa sebab virus denggi dalam badan dia sangatlah bahaya, tentang betapa kumpulan doktor pakar tu sedang berusaha sedaya upaya untuk mengubati sakitnya -perlu diingat, demam denggi tiada ubatnya ya, cuma perlu dikawal dan dipantau supaya tak jadi lebih teruk dan serius-, dan perasaan aku masa tu tak perlu aku terangkan sebab korang-sebagai ibu pun tentu akan rasa apa yang aku rasa.

Kata doktor, Alyaa sedang lalui fasa paling kritikal dalam tempoh 48 jam tu. Dalam tempoh tu, apa je boleh jadi. Darah Alyaa dah mula bocor dan keluar dari pembuluh darah, dan mula 'menuju' ke tempat-tempat yang tak sepatutnya dalam badan. Doktor dah siapkan beberapa paket plasma darah untuk persediaan. Dan aku? Aku dah hilang yang namanya kekuatan. Tengahari tu kumpulan doktor pakar makin kelam kabut sebab baru saja gagal selamatkan satu nyawa akibat demam denggi berdarah macam Alyaa. Aku hampir pengsan sebab terlalu takut dengan berita yang doktor sampaikan. Tak lama lepas tu, Alyaa dimasukkan ke ICU sebab keadaannya makin kritikal. Ya Allah, takutnya aku cuma Allah yang tau.

Bersambung..

1 comment:

  1. Salam kasmawati,
    sedihnya baca ni. nanti ada masa sambung ya.saya nak tahu kesudahannya.moga alya dah bertambah sembuh sekarang.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails