Thursday, August 26, 2010

Nostalgia raya 80an

Raya memang best, untuk budak-budak okeh. Aku membesar dalam tahun 80an dan itu sangat aku syukuri sebab suasana zaman 80an sangat berbeza dengan zaman sekarang. 80an sangat menggamit memori manis serta sangat nostalgik apalagi jika membesar di kampung-kampung. Kadang-kadang kesian dengan budak-budak zaman sekarang sebab tak dapat rasa apa yang kita rasa dulu.


Bila sebut raya waktu kecil dulu, benda pertama yang terlintas dalam otak aku adalah majalah kartun Gila-Gila edisi raya terbitan Creative Enterprise. Entah kenapa. Mungkin sebab kalau hari raya, Gila-Gila akan diterbitkan dalam edisi bumper. Syok woo baca Gila-Gila waktu hari raya. Mungkin aku sorang je yang rasa feelnya. Susah nak terangkan.


Majalah feveret aku dolu-dolu.

Dulu-dulu kalau beraya rumah orang, standard duit raya yang biasa orang kasi adalah 20 sen. Kalau 50 sen dah cukup banyaklah tu. Apalagi kalau $1.00 (dulu belum pakai RM), harus beraya dua tiga kali ke rumah yang sama tapi kena ganti baju dulu. Hahah. Kemudian bila dah tawaf keliling kampung cari duit raya, bila rasa agak-agak penat tu, bolehlah balik rumah sekejap untuk berehat sambil kira berapa pendapatan yang berjaya dikumpul pada hari itu. Pendekata, hari raya adalah hari bekerja untuk budak-budak. Heh, comel kan? Untuk menambahkan lagi tahap kecomelan, duit raya yang berjaya dikaut akan disimpan di dalam tabung ayam. Tabung ayam yang sangat mulia dan baik hati sebab sanggup menyimpan duit kita dan sanggup dipecahkan bila tuannya ketandusan wang. Hehe..Taklah, dulu aku pecahkan tabung ayam bila dah penuh untuk disimpan dalam Bank Simpanan Nasional. Wee, bertambah comel!

Tabung ayam berhati mulia.

Kalau beraya di rumah orang, aku suka makan biskut raya yang cantik-cantik sahaja. Biasanya biskut raya dalam keluarga semperit terutamanya yang berbentuk bunga macam bunga dahlia atau ros. Ditambah pula kalau ada manik-manik berwarna-warni atasnya.Satu balang pun aku boleh habiskan termasuk yang aku sumbat dalam kocek gaun yang aku pakai untuk bekal sampai ke rumah nanti. Tapi biasanya belum sampai rumah pun biskut tu dah hancur.

Manik tulah yang membuat aku tergila-gila.

Dulu, bila Ramadan dah masuk seminggu, budak-budak sekolah dah mula sibuk bertukar-tukar kad raya. Semakin popular budak tu di sekolah, semakin banyaklah kad raya yang dia dapat. Ayat biasa dalam kad raya yang biasa ditulis oleh budak-budak biasanya, 'puasa penuh tak? kalau tak penuh tak boleh raya', atau 'raya nanti jemputlah datang ke rumah', atau 'baju raya dah siap?'. Tapi yang pasti di hujung ayat mesti ada ayat ni, 'pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas'. Ini membuatkan si penerima merasakan bahawa membalas kad raya tersebut adalah satu kewajipan. Ada unsur paksaan di sini. Yang seronoknya bila kad-kad raya tu digantung di dinding rumah. Kalau rasa kad raya tak berapa banyak, gantunglah kad raya tahun lepas. Orang bukan tau pun, kan?




Tapi yang paling best adalah sesi bermain bunga api. Aku memang jarang sangat main mercun sebab aku penakut. Apalagi kalau jenis mercun yang kita kena pegang then kena cucuh api untuk nyalakan sumbu lepas tu baling. Huh, jangan harap aku nak main. Aku takut kalau mercun tu meletup sebelum sempat aku baling. Kalau mercun bawang aku beranilah. Dulu, bunga api yang popular, bunga api cap kucing yang pemegangnya dawai besi, bunga api yang belang-belang merah putih dan bunga api yang keluarkan api warna-warni tu. Tapi sekarang benda-benda tu semua dah tak selamat lagi nak dibuat main. Piawaian keselamatannya dah tak setanding dulu-dulu dan kualitinya pun makin rendah. Apalagi budak-budak sekarang makin kreatif dan penuh daya saing. Maksud aku berdaya saing untuk menjadi juara siapa paling banyak hilang jari di hari raya nanti.


Ni bunga api cap kucing.


Satu lagi hal yang aku tak boleh lupa, adalah hiburan di pagi raya. Kalau rancangan sarkis, sampai sekarang pun masih ada lagi. Entah siapa yang cipta tradisi tu. Kalau hari raya mesti ada rancangan sarkis. Apa kaitannya aku pun tak tau. Kalau zaman aku kecil dulu, aku suka tengok rancangan Aksi Mat Yoyo di saluran 12 terbitan SBC Singapura. Sekarang dah jadi saluran Suria terbitan Mediacorp Singapura. Tapi rancangan Aksi Mat Yoyo dah lama habis. Dulu-dulu itulah rancangan kanak-kanak paling popular di Singapura dan kawasan selatan Johor sebab kami boleh dapat semua siaran TV Singapura. Ada watak Yoyo, Yaya dan Pak Mat Sentol. Mesti ramai yang masih ingat.


Ni Pak Mat Sentol dan Yoyo kalau tak silap.

Kalau cerita pasal raya di tahun 80an, memang tak boleh habis. Sebab semuanya seronok. Sayangnya generasi kita sekarang dah tak boleh lalui kebanyakan benda-benda menyeronokkan yang kita dah lalui dulu. Contohnya, aku akan berfikir 100 atau 200 kali untuk mengizinkan anak-anak aku beraya keliling kampung macam aku dulu. Banyak hal negatif yang akan timbul dalam benak fikiran aku ni. Bunga api pun dah jadi barang larangan selepas kaki anak aku sedikit melecur terkena serpihan bara api, selepas aku tiba-tiba teringin nak bagi peluang untuk anak-anak merasa bermain bunga api pada hari kedua puasa yang lepas. Kesian Alysaa jadi mangsa.

Kalau cerita pasal duit raya pun memang bikin sakit kepala. RM0.20 mana laku lagi sekarang. Paling koman pun kena kasi RM1.00 kat budak-budak yang datang beraya. Kalau anak-anak jiran atau sedara-mara, jumlah tu kena up lagi. Cuma si gigi besi yang sanggup kena kutuk dan maki dengan budak-budak sebab kat rumah aku, dia sorang je yang berani bagi duit raya RM0.30 - RM0.50 kat budak-budak. Heh! Memang muka tebal macam tapak wedge sandal keluaran Summit. Wedge sandal oh wedge sandal, idaman aku di hari raya nanti. *Tiba-tiba*.




Apapun, Hari Raya tetap sebuah hari yang sangat istimewa dan syok! Hari di mana kita merayakan kemenangan kita setelah berjaya mengharungi pelbagai dugaan di bulan Ramadan. 

Hnsshh.. tak sabar nak tunggu hari raya sebab si gorjes  Rayyan akan pakai baju melayu! Ngee..I luvvvveeee U, baby!!

2 comments:

  1. Betul tu kalu dulu merayap dari pagi sampai petangt pun mak tak risau sekarang ni jgn buat pasal la silap silap report polis haru haru

    ReplyDelete
  2. betul2 menggamit nostalgia entri ni. paling menyentuh hati
    tentang kad raya yang dilekat di dinding tu...agak2 skrg ni,
    ada lagi tak org kirim2 kad raya? kad raya pun dah susah nak
    jumpa kat kedai. biskut dulu2 yg fames tu selain semprit
    biskut pom kan...mcm2 bentuk, siap manik2 warna siver lagi.
    rindu sgt zaman raya 80an dulu...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails