Tuesday, August 14, 2012

Siapkan duit raya. Syawal dah dekat!

Raga je ada kat opis. Jiwa dah melayang pergi raya pertama on Syawal 2012. Semoga dipanjangkan umur dan diberi peluang untuk sampai dan menikmati indahnya Syawal tahun ini. Amin..

Persiapan raya hampir 60% peratus dah siap. Tinggal lagi barang-barang keperluan untuk mak budak ni ha yang tak settle. Untuk anak-anak, mostly dah siap. Yang ada anak mesti tau macam mana terujanya perasaan untuk siapkan semua kelengkapan anak, sampai kelengkapan sendiri pun tak lengkap-lengkap. Dan kerja penting yang masih belum bersentuh, -kemas rumah. Siapa datang rumah aku sekarang mesti keliru, ada dalam rumah ataupun sebuah tongkang yang pecah sebab langgar ketulan batu? Ketulan ais kelas sangat, dah macam Titanic pulak karang.

Tahun ni persiapan raya semuanya sederhana. Mana yang masih boleh pakai, pakai je lagi. Seriously, tadi pagi ternampak gambar hasil post seorang kawan di FB yang buat jiwa jadi pilu sangat, suasana kehidupan kat negara-negara lain yang tengah bergolak dengan peperangan, kebuluran atau kekacauan. Tiba-tiba jadi bersyukur sangat dengan segala limpahan rahmat dan nikmat yang Allah bagi kat kita. Walaupun lumrah jiwa manusia yang tak pernah puas takkan boleh hilang dari diri, sekurang-kurangnya mesti berusaha untuk mensyukuri apa yang ada. Mungkin kita rasa kekurangan, tapi sebenarnya lebih banyak orang lain yang tak punya kelebihan yang sedang kita nikmati. Teringat kata sahabat baik aku dulu, Maizatulakmal Mahmood, -kalau kita rasa kita susah, masih ada orang lain yang lebih susah dari kita. Kalau kita rasa masalah kita besar sangat, masih ada orang lain yang lebih besar masalahnya dari kita. Intipatinya, syukuri apa yang ada. Hidup adalah anugerah. Tetap jalani hidup ini, melakukan yang terbaik. (D'Masiv - Jangan Menyerah)

Serius betul entri kali ni ye. Mood sekarang adalah tak sabar nak raya. Jadi, adalah lebih baik aku mohon ampun dan maaf pada semua pembaca yang tersesat masuk blog aku, zahir dan batin. Sila ampunkan jika ada yang terkasar bahasa dan termulut longkang, semoga syawal kali ini lebih bermakna. Raihlah kemenangan kita setelah sebulan berpuasa dengan jiwa bersih dan penuh kesyukuran. Feeling-feeling ustazah pulak ko ye, kata Kak Temah yang sedang membaca. Salam lebaran dari penulis dan keluarga. Aku nak letak gambar aku dengan family. Jangan muntah ijo 3 sudu ye.


p/s: Ini adalah tidak mampu masuk studio tangkap gambar canggih-canggih macam orang. Jadi adalah lebih baik edit sendiri. Sekian untuk makluman.

2 comments:

  1. Memang lah hari raya yang ditunggu-tunggu semua umat muslim setelah 1 bulan berpuasa. Selamat Hari Raya Iedul Fitri 1433H kawan. Mohon Maaf Lahir dan Bathin. Salam dari Indonesia.
    Iklan Internet Murah Efektif Berkualitas Indonesia

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails