Friday, February 3, 2012

Keropok magic

Aku nak minta maaf pada blog ni sebab dah lama benar tak update. Aku tak tulis minta maaf pada pembaca sebab macam perasan blogger femes yang ramai follower pulak kalau tulis macam tu. Mana ada orang sengaja datang nak baca entri dalam blog aku, kecuali yang tersesat.

Aku belum ada mood nak menulis panjang-panjang dan berat-berat.

Petang semalam waktu sedang goreng keropok ikan parang yang Encik Papa beli di pasar malam, malam Selasa yang lalu, tiba-tiba aku teringat satu rancangan memasak di tv. Kalau tak silap, tajuknya 'Yan Can Cook'. Aku malas nak ambil tau, korang pernah tengok atau tak rancangan tu. Yang aku ingat, dalam satu rancangan tu, si chef yang namanya tentulah Yan, takkan Seman pulak kan, menggoreng sejenis keropok berwarna-warni untuk dijadikan hiasan pada hidangan yang dah disiapkan. Kalau tengok pada jenisnya, tu mungkin keropok dari tepung beras sebab mak aku selalu buat masa aku kecik-kecik dulu. Intisari cerita ni kat sini. Ada ke waktu sedang menggoreng tu dan keropok tu mengembang bila dah masuk dalam minyak panas, si chef tu dalam nada teruja dan bersungguh-sungguh kata macam ni, "See, it's magic. Wow, it's so magic." Keropok tepung beras mengembang dalam kuali adalah magic, okeh. Harharharun.

Terer betul makcik Senah yang buat keropok ni pakai tangan dan tinggal di kampung nelayan, buat benda yang magic macam tu.

.................................

Kopok magic.

2 comments:

Related Posts with Thumbnails