Tuesday, July 13, 2010

Gangguan jiwa

Aku perlukan seorang psikiatri. Sejak akhir-akhir ini aku selalu sangat ditimpa perasaan cemas dan berfikiran negatif yang teramat kronik setiap kali teringat tentang ahli keluargaku yang sedang dalam perjalanan ke mana-mana, berada di tempat yang jauh dari aku atau dengan kata mudahnya, tidak berada di hadapan mata aku pada waktu itu. Ini tidak hanya tertumpu kepada si gorjes Rayyan di mana dia berada di tangga teratas, tetapi turut merangkumi semua ahli keluarga aku. 


Saat yang paling mencabar kewarasan fikiran aku adalah setiap kali aku menghubungi mana-mana ahli keluarga aku, tetapi panggilan tidak dijawab atau dijawab tapi oleh mesin bersuara wanita. Aku akan terus mendail untuk berpuluh-puluh kali tanpa penat dan pada waktu yang sama, otak aku akan mula memikirkan semua benda yang negatif-negatif belaka. Bermula dari satu perkara negatif yang minimal hingga membesar menjadi sebuah jalan cerita yang saling berhubungkait tanpa sempadan. Dan cerita hasil rekaan imaginasi otak aku itu akan mula menghasilkan perasaan cemas, takut, bimbang dan bermacam rasa yang tak sedap langsung.


Kamu ingat aku suka perasaan itu? Ia menjadi bebanan jiwa dan kadangkala aku rasakan ia adalah sejenis gangguan jiwa yang tak semua orang alami. Dan aku tak rasa bertuah langsung sebab diberikan perasaan itu. Aku mula tak senang duduk, tak boleh fokus pada apa yang aku kerjakan dan betul-betul membuat aku sangat tak tenteram. Sangat-sangat.


Cuma, rasa itu cuma akan hilang bila panggilan aku dijawab. Puff! Automatik, semua jalan cerita dan skrip rekaan minda aku akan hilang begitu sahaja. Alasan biasa yang aku dengar dari individu yang tak mengangkat panggilan telefon dari aku biasanya: "Sorry, handphone dalam bag." Atau, "Tak dengar handphone bunyi sebab kami di luar dan handphone di dalam." Atau, "Handphone aku buat silent mode la.." Atau, "Apa lagiiii? Kau tak penat ke asyik dail nombor aku? Sampai nak muntah aku nak jawab panggilan kau!!".


Erk.. sebenarnya dialog yang paling akhir tu aku saja buat-buat. Tapi kalau ada yang jawab macam tu memang betul-betul menyebalkan. Aku macam nak mati fikir tentang dia, boleh dia jawab macam tu?


Apa agaknya nama penyakit aku ini, ya?                                                                                                                                                                                                            

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails