Monday, July 5, 2010

Cerita tentang besi

Besi pada gigi si gigi besi secara rasminya telah ditanggalkan pada hari ini setelah tiga tahun sehidup semati bersama besi-besi itu. Aku tak pasti sama ada dia bersedih kerana terpaksa berpisah dengan besi ajaib itu atau gembira kerana tiada lagi 'sesuatu' yang berkilat di giginya yang sering menjadi perhatian budak-budak kecil ke mana pun dia pergi.

Si gigi besi sudah berwajah baru. Tadi sewaktu dia sampai ke rumah setelah pulang dari klinik gigi, aku tergelak besar sebab muka si gigi besi lain benar dari biasanya. Macam makcik-makcik yang baru pasang gigi palsu. Disebabkan susunan giginya yang nampak pelik itu, aku betul-betul tak boleh tahan gelak setiap kali dia membuka mulut. Maaflah gigi besi. Tapi kau patut berbangga sebab gigi kau dah cantik, doh! 

Dulu aku sangat pelik dan jakun kalau nampak orang pasang pendakap gigi. Sewaktu di sekolah, ada seorang kawan yang memasang pendakap gigi. Aku akan perhatikan setiap gerakan yang dia buat. Dari mula buka mulut, bercakap, menguap, makan, minum, batuk dan bersin sekalipun, semuanya aku amati betul-betul. Nasib baik aku tak pernah kena sergah atau kena baling dengan pinggan plastik kantin atau kena hempuk dengan buku teks.

Bila si gigi besi dengan nekadnya memasang pendakap gigi pada giginya, tak pula aku jakun sangat. Dan baru aku sedar si pemakai boleh nampak cool bila memakai pendakap gigi. Nampak macam golongan-golongan atasan la. Macam anak somebody gitu. Hahah! Yalah, bukan semua orang sanggup melaburkan duit untuk melekatkan besi-besi itu di gigi. Tabik spring untuk si gigi besi sebab berani mengambil risiko dengan merelakan lima batang giginya di cabut untuk proses pemasangan besi di giginya, menikmati peritnya mulut dipenuhi ulser, menyeksa diri dengan hanya memakan makanan-makanan lembik, menerima pandangan pelik dan jakun dari orang sekeliling dan menghabiskan masa berulang-alik untuk temujanji di klinik pergigian.


Dan sampai sekarang aku masih tak boleh berhenti gelak tiap kali dia buka mulut untuk bercakap. Hahah!


macam ni la lebih kurang situasi di dalam mulut si gigi besi.

hasil yang menakjubkan! bravo! bravo!

P/S: Bukan gambar sebenar si gigi besi. Jangan harap dia bagi keizinan
aku publishkan gambar dia di sini. HUH!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails