Tuesday, April 12, 2011

Memori 8

Waktu masih bergelar pelajar sekolah menengah, aku tak berapa ingat form berapa, aku pernah alami ini:

Aku balik dari latihan sukan di sekolah petang tu dan terus tertidur kepenatan atas sofa tanpa sempat mandi dan bersalin pakaian. Mungkin berdengkur sebab aku penat sangat. Tak sedar berapa lama aku tidur sebab terlampau letih sampailah aku tersentak dan terus terjaga dari tidur. Gila kau! Dah pukul 7.00 pagi! Memang tidur mampus betul.

Gelabah jangan cakaplah. Beg sekolah belum berkemas, baju sekolah belum bergosok, homework dah siap atau belum pun aku dah tak peduli. Pukul 7.00 pagi okeh! Capai tuala dan terus lari masuk bilik air dengan kelajuan  80km/j. Agaknyalah, sebab bunga plastik dalam pasu mak aku turut bergoyang bila berpapasan dengan aku. Ada pulak emak aku tengah buat apa entah dalam tu. Terpaksa tunggu turn sekejap. Hoh, mak aku pun bangun lambat ke? Sebab nampak macam tengah ambil wudhuk. Hurm..Bukan masa yang tepat untuk aku fikirkan.

Aku mandi versi apa tak taulah. Berus gigi ala kadar dan aku tak ingat sama ada aku pakai sabun atau tak. Bukan ada orang tanya pun, kan? Bila dah siap, terbang lagi masuk bilik, nak bersiap pakai baju sekolah. Terserempak dengan adik-adik aku tengah tengok tv kat ruang tamu. Hah, tak sekolah ke? Relax je semua orang. Aku macam nak apa gelabah dari tadi. Tapi semua orang pandang aku macam pandang alien.

Masa tengah pakai baju sekolah dengan sangat tergesa-gesa, adik aku yang nombor dua masuk dan pandang aku dengan pandangan mintak penumbuk. 

"Kau kenapa kak?"

"Kenapa apa? Kau tu yang kenapa. Tak nampak dah pukul 7 lebih tu?" kerek gila suara aku.

"Dah tu?"

"Dah tu apa. Kau tak nak sekolah?" sambil pakai anak tudung dan masih bersuara kerek.

"Kau gila ke apa? Baru pukul 7 malam la. Maghrib pun belum lepas. Betul punya gila."

"Hoh? Maghrib?"

Memang maghrib pun. Aku yang mengigau sebab tidur masa maghrib. Patutlah terserempak dengan mak aku yang tengah ambil wudhuk untuk solat maghrib dan adik-adik aku yang layan kartun kat tv. Maghrib rupanya.. Sudahnya, satu rumah separuh mati gelakkan aku yang turut tepuk-tepuk lantai siap dengan baju sekolah.

Woh, betapa aku nak kembali ke zaman ni.
Oh ya, cerita aku ni pernah keluar dalam majalah Remaja tahun bila entah dalam ruangan Kisah Lucu ke Kisah Kelakar kalau tak silap. Erk, penting eh?

7 comments:

  1. aku xleh lupe citer ko yg ni... hahahha

    ReplyDelete
  2. hehehe..mmg org tua2 ckp x elok tido senja2 :)

    ReplyDelete
  3. mmg sewel penangan tdo petang nih.. hehehehe

    ReplyDelete
  4. memang x elok tido lepas waktu asar. ustazah kata boleh jadi gila. gila mcm cerita ni la agaknya, ye?

    ReplyDelete
  5. penah jugak alami cmni..

    siap nangis lagi..hahahaha

    ReplyDelete
  6. kite pon pnh kene cmni kak... tp mase 2 xtgk jam.. da siap mndi sumer, pki bju skolah, tgk2 jam sbnrnye mlm.. ngt mse 2 subuh,,, haha...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails