Friday, July 30, 2010

Rahmat Ramadan sebelum Syawal


Fuyyoh! Lama tak update blog. Nasib baik tak bersawang.


Lagi sikit hari nak masuk bulan Ramadan. Bila sebut Ramadan, selain teringatkan tentang daya usaha kita mengawal segala nafsu yang ada dalam diri, seringkali juga kita teringatkan berapa banyaknya duit yang perlu dikawal pengeluarannya. Waktu belum berkeluarga dan belum bekerja dulu, taklah begitu difikirkan sangat sebab cuma diri sendiri yang perlu diurus. Itupun ada bantuan dari PaMa. Kamu tak tahu apa itu PaMa? Suka hatilah. Malas aku nak terangkan. Kamu patut lebih banyak tahu ilmu pengetahuan am.


Sekarang sudah ada beberapa kepala yang perlu diuruskan segala keperluan mereka. Dari hujung kaki mereka hingga ke hujung kuku kaki mereka adalah tanggungjawab aku dan suami. Kalau tak nak bertanggungjawab, janganlah buatkan mereka lahir ke dunia, kan? Haha. Ayat penyata yang bagus. Terutamanya kepada golongan separa binatang yang suka buang anak di merata tempat. Hoi, daripada kau buang, baik kau bagi aku. Kau ingat beranak tu senang? Binatang pun tak macam tu. Keji.


Okeh. Kembali ke tajuk. Kebanyakan dari kaum keluarga aku suka berniaga. Aku, walaupun tak begitu berbakat dalam bidang perniagaan, ada jugalah mencebur-ceburkan diri dalam bidang yang boleh buat kita kaya dengan cepat kalau kena gayanya itu. Tapi jualan langsung sangat tak sesuai untuk aku, okeh. Sangat-sangat. Secara tiba-tiba, di dalam tahun 2010 ini, timbul pula keinginan untuk berniaga biskut raya. Sekadar mencari pengalaman dan menambah-nambah duit poket sebelum poketku rabak menjelang Syawal nanti. Tapi sekadar menjadi penjual biskut raya dan bukan tukang buat biskutnya. Kamu ingat aku ada masa nak buat semua tu? Bernafas pun kadang-kadang tak sempat. Hah, melampau betul perumpamaan tu.


Aku agak sibuk dalam usaha melariskan biskut raya yang aku jual. Mungkin aku perlu memikirkan cara terbaik bagaimana untuk memastikan orang yang melihat-lihat katalog aku akan membeli sekurang-kurangnya 2 balang biskut raya di dalam katalog. Rugilah aku buat katalog dengan begitu eksklusif kalau yang melihatnya tak teringin pun nak menempah. Mungkin aku perlu mempersiap-sediakan machine gun atau paling koman pun lastik kayu di sebelah orang tersebut sambil membuat muka ganas. Menconteng muka dengan arang sambil mengikat kepala dengan kain seperti Rambo mungkin membantu.


Macam bagus juga idea tu. Aku yakin mereka pasti akan menempah dengan hati ikhlas.


Nanti aku fikirkan dulu.




Antara biskut raya yang aku jual hasil dari tangan seorang sifu dalam bab-bab membuat
kek, cupcake, kuih-muih, biskut-biskut dan macam-macam lagi. Best woo, jadi anak dia.
Hari-hari boleh makan sedap-sedap. Jeles aku.
Oh, kak, jangan saman saya. Saya sudah minta izin untuk paparkan gambar-gambar
benda yang menggiurkan ini untuk tujuan promosi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails