Friday, September 9, 2011

Perang mulut: Pro dan kontra

Bergaduh memang tak bagus. Dan biasanya pergaduhan atau perang mulut secara besar-besaran boleh buat situasi lepas tu jadi lebih baik atau mungkin lebih buruk.

Sebabnya, bila berlaku perang mulut, emosi lebih menguasai akal dan minda. Jadinya, semua yang dikeluarkan dari mulut memang bersumber dari lubuk jiwa yang paling dalam yang diekpresikan dengan penuh jujur dan polos tapi dengan nada suara macam bapak setan lah, kan. Anggap je lah semua yang terlafaz waktu tu adalah isi hati yang telah sekian lama dipendam oleh si pelafaz kata. Jadi, kalau nak tau kebenaran yang menyakitkan tentang diri kita melalui pandangan orang lain, tanyalah dia waktu api kemarahan dia tengah meluap-luap ok. Selain dapat tau kebenaran yang menyakitkan tu, juga berpeluang untuk dapat sedas dua pelempang atau penyepak free.
 
Yang bagusnya, bila hubungan jadi lebih baik lepas perang mulut tu sebab masing-masing dah luahkan isi hati dan perut, jadi partner gaduh pun secara rasminya dah tau apa yang terpendam dan tersirat sebenarnya selama ni, lalu berkata " Betul ke apa yang awak cakapkan tadi tu?" atau " Macam tu ke perangai saya selama ni?" atau " Baru saya sedar dengan kesilapan saya" atau " Apasal awak mengamuk macam tersampuk jin tanah ni?".

Tu dari sisi positifnya lah. Dari sisi negatifnya, aku tak jaminlah kalau ada yang makan minum pakai tiub getah lepas ni atau dapat penginapan 3 hari 2 malam kat mana-mana wad ICU di hospital berdekatan rumah.





No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails