Monday, September 26, 2011

Dua hal itu

Ada dua hal yang sedang bergayut-gayut dalam tangkai hati aku sekarang ini dan tak nak hilang-hilang walaupun aku dah berusaha sedaya upaya untuk hilangkan.

Pertama, nenek aku yang sedang sakit teruk kat kampung. Tak boleh makan, tak boleh bercakap. Nenek memang ada masalah dengan perutnya. Tapi masalah yang lebih besar adalah, nenek susah nak dipujuk untuk pergi berubat di hospital atau klinik. Tapi kalau tak keras kepala macam tu, bukan orang tualah namanya. Umur nenek dah 70 tahun lebih. Jadi aku risau kalau ada apa-apa jadi pada nenek. Kalau boleh aku nak selalu ada kat sebelah nenek. Mujurlah ramai makcik-makcik, sepupu-sepapat dan saudara-mara aku yang boleh diharap untuk jaga nenek. Aku sayang nenek!

Kedua, bila ada orang yang nampaknya macam lebih tua 3,4 tahun dari aku pun dah mula panggil aku kakak. Senang kata, semua orang tak dikenali yang aku jumpa, semua panggil kakak padahal nampak sangat usia mereka lebih tua dari aku. Tambah lagi bila emak aku yang dah mula komplen yang aku nampak lebih tua dari usia sebenar. Hooo.. itulah ketakutan yang sebenar. Aku dah mula listkan apa yang patut aku buat, produk apa yang patut aku pakai, makanan atau minuman kesihatan apa yang perlu aku minum, pakaian macam mana yang perlu aku gayakan, jampi serapah apa yang perlu aku amalkan (kehkeh) dan nak cucuk tang mana botox tu nanti (kahkah). Okeh, yang jampi serapah dan botox tu aku tipu.

Ketakutan untuk kehilangan seseorang yang kita sayang dan juga kebimbangan untuk melewati usia tua adalah dua hal yang aku rasa adalah kebimbangan terbesar dalam diri semua orang terutamanya perempuan normal. Jadinya, aku masih tergolong dalam golongan perempuan normal yang takut nak kira bilangan kedut di bahagian mata, takut nak rasa kekenduran kulit akibat kehilangan kolagen, takut untuk rasa lenguh dan penat sebab kehilangan jisim tulang dan takut untuk rasa perit serta sedih sebab kehilangan orang yang aku sayang. Ya Allah, berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi 2 hal yang nak atau taknak, lambat laun akan tetap aku hadapi, kecuali kalau aku pakai produk Olay Regenerist atau aku yang pergi dulu.

Rayyan dan moyangnya merangkap nenek aku. Cepat sembuh, nek!

                                                                   


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails