Monday, October 3, 2011

"Aku tak kisah kalau laki orang, asalkan kaya!" - Episod 1

Waktu aku sampai kat rumah teres setingkat yang ada khidmat gunting rambut tu (yang canggih-canggih macam rebonding, steam rambut, curl-curl atau perm-perm bagai memang tak ada kat sini. Cuma gunting rambut sahaja), hari memang dah senja. Mungkin dalam 10 atau 15 minit lagi azan maghrib dah nak berkumandang dari corong pembesar suara masjid. Memang tak berapa sopanlah sebab datang nak gunting rambut kat rumah orang waktu-waktu maghrib macam tu. Tapi disebabkan aku rasa tak mampu lagi nak curi masa untuk ke situ lagi lepas ni, maka aku pun teruskan niat untuk potong rambut aku yang dah panjang macam rambut mak lampir ni ke paras bahu.

Selain bayaran upahnya yang murah, hasilnya pun lebih kurang sama je dengan salon-salon rambut tu. Nak potong rata je kot, tak payahlah nak ke salon-salon bagai. Buat habis duit aku je. Akak tu yang dah bergelar ibu tunggal tapi masih bergetah tu kenalan lama mak aku. Dia buat khidmat gunting rambut kat rumah lepas berhenti kerja dari salon rambut beberapa tahun yang sudah. Jadi, dia ni kiranya tukang gunting rambut profesionallah jugak. Dia ambil sedikit je ruang untuk letakkan sebijik kerusi boleh berpusing-pusing macam kat salon rambut tu dan sekeping cermin kat ruang tamu rumah dia untuk gunting rambut pelanggan dengan sebijik aircond yang aku tengok dah lama tak berfungsi tu. Mungkin untuk mewujudkan suasana macam kat salon lah agaknya.

Masa aku sampai tu, ada dua orang perempuan yang aku kira mungkin pelanggan akak tu sebab salah sorang dari mereka duduk kat atas kerusi untuk customer gunting rambut. Seorang lagi tu mungkin emak kepada perempuan yang agak muda sikit tu, duduk kat kerusi kayu ala-ala Bali yang agak keras kematu sebab tak ada kusyen, boleh buat punggung bengkak kalau duduk lebih dari 10 minit. Jangan harap aku nak beli set kerusi macam tu. Rancak diorang bertiga berbual, sampai ke luar rumah boleh dengar. Jadi aku taklah rasa bersalah datang situ waktu-waktu maghrib macam ni sebab diorang pun nampak macam tak kisah je dengan suasana maghrib masa tu.

Bila aku bagi salam dan masuk, perempuan yang duduk atas kerusi berpusing tu bangun dan duduk pula atas set kerusi ala Bali tu untuk bagi ruang kat aku. Lepas terangkan dengan ringkas kat akak tu sampai ke paras mana rambut aku nak pangkas, perempuan yang berpindah tempat tadi tu mula bersuara. Sambung balik berborak dengan partner borak dia tadi. Dari loghat dan bunyi bahasa dia, aku yakin perempuan tu asal dari Kepulauan Jawa sana yang bekerja kat Malaysia. Maka berboraklah mereka macam aku ni tak wujud kat situ, termasuklah dengan akak tukang gunting rambut tu yang cuma sesekali ada jugak tanya pada aku, sama ada paras rambut aku yang dia gunting tu sesuai dengan kehendak aku. Aku ya kan je. Jangan dia botakkan rambut aku sebab terlalu kencang bersembang, sudah.

Mula-mula topik perbualan diorang tu taklah menarik minat aku. Tapi nak tak nak kenalah jugak aku dengar sebab aku tak bawak Ipod pun kerana memang tak ada satu pun kat rumah. Membazir je beli benda tu, kataku yang kedekut ni. Diorang berborak start dari tanya khabar pasal kawan-kawan lama, cerita pasal kerja dan meleret-leret sampai ke kisah seorang kenalan mereka yang berkahwin dengan lelaki tempatan berstatus suami orang. Bab tu agak menarik minat akulah sebab perempuan seberang ni walaupun tak semua, tapi ramai yang datang ke Malaysia bukan untuk kerja semata-mata, tapi juga untuk carik suami tanpa kira status. Topik diorang semakin hangat nampaknya. Sedikit menyegarkan aku yang dah hampir nak pitam kebosanan.

Bersambung..

Bukan macam nilah rumah akak tukang gunting rambut tu.

2 comments:

  1. salam kenal dr mama...he2x..mcm2 gossip & cerita ada kat kedai gunting rambut ni..he2x..tapi berita ni hot sikit..agak2 misae, diorg ni memang suka lelaki malaysia ke?..sbb byk duit kot pd pandangan diorg...he2x..

    ReplyDelete
  2. memang la banyak duit org sini sebabnya mata wang diorg rendah betul... kite duk sana tetibe jadi jutawan... ihik ihik ihik =D

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails