Tuesday, September 20, 2011

Antologi kisah-kisah teladan Sang Kancil


Kisah 1

Masa zaman sekolah-sekolah dulu, memang tipulah kalau tak pernah sangkut dengan cinta monyet, kan? Jadi, 'monyet' yang tersangkut dengan aku adalah seorang mamat cute mute yang asal dari Kelantan. Memang cukup cute sebab berdarah kacukan Pak-pak Arab. Hensommm! Masa tengah hangat-hangat dok bercinta tu, walaupun jarang jumpa dan cuma berinteraksi pakai surat dan telefon, ada lah sorang kawan baik aku ni bagi pesanan percuma kat aku. Dia kata, " Kau kena hati-hati sikit dengan orang Kelantan ni, sebab biasanya diorang ni suka kahwin banyak! ". Aku diam saja sebab umur pun baru 17 tahun, takdelah aku fikir sampai bab-bab kahwin lagi kot. Lagipun bukan orang Kelantan saja kot suka kahwin banyak, lelaki lain dari ceruk mana pun nak kahwin banyak kalau ada kesempatan. Dipendekkan cerita, cinta monyet aku tu taklah bertahan lama sangat. Habis tahun pertama aku belajar kat kolej, hubungan kami pun putus sebab perhubungan jarak jauh yang banyak sangat cabarannya. Tup-tup bila aku dah habis belajar, aku dapat kad jemputan kahwin dari kawan baik aku tu. Dia nak kahwin dah. Jodohnya, dengan seorang mamat Kelantan. (-_-") Tapi bukan dengan ex aku tu lah.

Kisah 2

Ada sorang jiran aku ni, suka sangat cerita pasal tepi kain orang lain. Kalau dah start bercerita, dengan tangan-tangannya sekali ikut bercerita. Anak si polan macam tu lah, laki si A macam gini, bini si B macam  gitu. Yang aku tak boleh lupa bila dia kata, anak dan laki si D tu perangai buruknya suka ngintai orang mandi dan suka curi baju dalam orang! Dia siap bagi nasihat, kalau nak jemur barang-barang belah dalam ni, jangan letak luar rumah. Kalau terpaksa jemur kat luar rumah pun, jemur selit-selit jangan bagi orang senang nampak dan senang nak curi. Baiklah. Tak lama lepas tu, dapat tau rupanya orang yang suka merayap-rayap waktu-waktu orang tengah mandi dan orang yang suka curi pakaian dalam tu rupanya anak lelaki dia sendiri. Lama jugak dia tak keluar rumah dan tak bercampur dengan orang keliling.

Kisah 3

Aku tak suka betul layan drama-drama Korea ni. Bila adik-adik aku dah start layan drama yang pada aku meleret-leret, budget-budget comel, dan entah apa-apa tu, mesti aku kutuk habis-habisan. Sampai diorang dah naik muak bila aku dah start upacara membebel-bebel kat belakang diorang masa drama Korea tengah bersiaran. Beberapa tahun kemudian, aku secara tak sengaja, tersangkut dengan drama Korea, Boys Over Flowers yang buat aku betul-betul ketagih dan tak senang duduk nak tau apa ending cerita ni. Diikuti dengan drama You're Beautiful, Marry Me Mary, My Girlfriend is a Gumiho, Full House dan bla,bla,bla. Adik-adik aku tanpa disuruh telah memulangkan paku buah keras secara nonstop dan penuh sinis serta sadis hingga hampir merosakkan telinga aku. Tapi, ada aku kesahh?

Intipati dari 3 kisah yang aku ceritakan kat sini adalah, kadang-kadang apa yang kita cakap tanpa menggunakan akal dan fikiran sihat akan kena kat kita balik. Kau faham tak, kena kat kita balik!! Jadi, bila nak bercakap atau nak mengutuk, fikir sekejap, confirmkah benda ni tak kena kat aku balik nanti? Fikir, fikir..Nanananana..

3 comments:

  1. atau nama ringkasnya orang kata, karma kan..btul..saya percaya pada karma, sbb tu klau org tu buat jahat kat kita biar je, nnt satu masa dia akan kena balik.. =)

    ReplyDelete
  2. sangat setuju.. sebelum nak buat pape yang jahat...pk dulu sebelum buat. Allah itu Maha Adil.. =)

    ~nice entry gojes..

    ReplyDelete
  3. wuuu..kem salam kat kawan kau yg dlm kisah 1 tu..sentap woh dia ckap org klantan biasanya kawen ramai.. T.T

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails