Thursday, July 22, 2010

Kita bukan orang suci

Selagi kita masih bergelar manusia biasa, kita tetap tak boleh lari dari ketidaksempurnaan. 

Walau sehebat manapun status kekayaan, setinggi manapun pangkat dan gelaran kita, sebesar mana pun pendapatan perkapita kita dalam setahun, sebanyak mana pun pengalaman yang kita ada, sejauh mana pun tempat di muka bumi ini yang pernah kita kunjungi, semewah dan sebesar mana pun kereta yang kita pandu (lantak kaulah, sebab kau yang bayar sendiri tiap bulan), semuanya bukan penyebab kita menjadi seorang yang sempurna. Tidak sedikitpun.

Kita tetap bukan orang suci. Maksud suci di sini bukan bersih dari hadas besar atau masih lagi dara mahupun bujang, faham tak? Maksud aku, kita tetap melakukan kesilapan dalam hidup sebab kita tak sempurna dan tak akan pernah sempurna! 

Jadi, janganlah anggap diri kita ni macam sempurna sangat. Mungkin kau rasa diri kau sempurna sebab kau tak tau bagaimana pandangan orang lain terhadap diri kau sebenarnya.

Kita selalu nampak kesalahan orang lain. Tapi kadang-kadang kita tak sedar kesalahan yang kita sendiri lakukan. Atau mungkin juga buat-buat tak sedar sebab kita anggap orang lain tak berperasaan. Tapi cuba sesekali buat survey tentang pandangan dan pendapat orang lain tentang kita. Baru kita sedar bagaimana orang menilai diri kita sebenarnya.

Mungkin ada masanya kita tak sedar kesilapan yang kita lakukan. Sehinggalah ada orang yang berani menegur. Tak ramai yang sanggup menegur kesilapan atau kekurangan individu lain sebab takut mengguris perasaan atau menjatuhkan air muka orang itu. Ya, sesekali kita perlu fikir perasaan orang lain. Cuba letakkan diri kita sendiri di tempat orang lain atau sehingga kita sendiri yang mengalami apa yang orang lain rasakan. Sesekali. Aku rasa, sesekali pun sudah memadai.

Once bila kita dah tau bagaimana sebenarnya pandangan orang lain terhadap kita, baru kita sedar rupanya kita memang bukan orang suci. Aku, kamu dan semua orang di luar sana, sama sahaja. Tak ada beza antara kita. Oh ya, mungkin kita memandu kereta yang berlainan jenama, saiz dan harga. Tapi, selagi kamu sendiri yang menanggung susah senangnya membayar ansuran bulanan kereta kamu atau perit jerihnya bagaimana nak mencukupkan duit perbelanjaan bulanan kamu, itu bukan masalahnya. Kita masih tetap sama. Tak akan pernah sempurna.

Cuma, kita sentiasa diberi peluang untuk berhijrah. Berhijrah dari sikap negatif ke sikap positif. Atau sekurang-kurangnya tidak mengulangi kesilapan sama yang pernah kita lakukan. Itu sudah cukup.

Aku belajar satu perkara dari ini. Kita perlu tahu bagaimana menghargai dan menjaga perasaan orang lain sebab kita sama-sama tak sempurna. Ingat, okeh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails