Friday, July 30, 2010

Antara peribadi dan publisiti

Menjaja kisah peribadi untuk publisiti. Ada orang yang gemar melakukannya tanpa rasa bersalah.


Yang pasti, aku bukan dari golongan itu.


Semua manusia waras pun ada masalah peribadi. Bohonglah kalau cakap tak ada. Orang paling kaya dalam dunia pun lagi banyak masalah peribadi agaknya. Nasib baiklah aku bukan orang paling kaya itu.


Seingat-ingat aku, selama aku hidup di muka bumi ini, jarang sekali aku meluahkan perasaan atau menjaja kisah peribadi aku kepada orang lain. Kecuali orang yang betul-betul rapat dengan aku. Itupun melalui tulisan. Ya, kami berkongsi cerita melalui diari yang kami miliki bersama. Tapi itupun entah berapa tahun yang lepas. Di zaman nakal-nakal dan suka main-main mata dengan balak-balak jambu. Hahah. Selebihnya atau secara khususnya,sekarang, aku lebih suka memendam sendiri sebarang kisah dan masalah peribadi.


Ada orang suka menceritakan secara terperinci masalah peribadi yang dialaminya di dalam blog. Yang lebih parah lagi, melalui status di Facebook atau Twitter. Bukan aku nak halang. Itukan hak masing-masing. Secara jujur, aku rasa itu bukan tindakan yang bijak. Kita umpama membuka sendiri pekung di dada. Kalau boleh, segala keburukan dan kekurangan orang yang rapat dengan kita terutamanya ahli keluarga dan suami, khasnya, janganlah didedahkan kepada umum. Selain mendapat dosa, kita juga seumpama mendedahkan keburukan diri sendiri. Tak payah aku cakap pun, semua orang tau. Kan dah diajar oleh ustaz atau ustazah di sekolah seawal dari sekolah rendah lagi.


Ada kisah yang boleh dikongsi bersama dan ada yang tidak. Terpulang kepada kematangan pemikiran kita untuk menentukannya. Jika sekadar untuk mendapat publisiti, fikirlah dulu sejenak. Kalaupun sekadar ingin melepaskan perasaan terbuku yang tak larat ditanggung sendiri, carilah orang tertentu yang benar-benar boleh dipercayai. Bukan dipaparkan kepada umum.


Kau ingat tu, Senah?


Siapa pulalah Senah tu?


Entahlah.

Aku asyik teringatkan katalog biskut raya aku yang sedang beredar dari rumah ke rumah dan dari kilang ke kilang. Laku ke tidak ya?

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails