Tuesday, April 20, 2010

Sahabat

Sahabat


Sahabat…mengapa kau pergi
Tinggal aku sendiri
Kau tahu ku tak sanggup


Sahabat…ingat lah kau slalu
Jadi yang terbaik
Walau kau tak disini lagi


Sahabat…aku rindu padamu
Datang walau sesaat
Ku ingin kan kau hadir


Aku disini dan menunggu
Diam tanpa dirimu
Kau tahu ku tak bisa
Beranjak terbang dan melayang
tanpa diri mu ku tak bisa dan kembalilah

Sahabat adalah orang yang sangat dekat kepada kita secara lahiriah dan kadangkala batiniah. (Bunyinya agak menyeramkan..). Pernah tak bila tiba-tiba kita terfikir benda yang sama pada waktu yang sama dengan sahabat kita? Contohnya, tiba-tiba kita dan sahabat ternyanyi lagu yang sama secara serentak. Maksudnya, bila kita adalah sahabat, jiwa kita sangat rapat dan kadangkala berkongsi perasaan dan jiwa.

Waktu belajar di sekolah dan kolej adalah saat-saat yang paling menyeronokkan bagi kebanyakan orang. Waktu yang kalau boleh diulang, oohh, alangkah bestnya! Kalau boleh pinjam mesin merentas masa macam dalam filem 'Back to the Future' mesti aku orang pertama yang akan pinjam.

Okeh, ni adalah senarai orang-orang yang pernah dekat dengan jiwa aku selama hidup aku:

1. Maizatulakmal Mahmood

Budak Batu Pahat. Sangat rapat dengan aku waktu belajar di kolej. Classmate, housemate, roommate dan kadangkala soulmate. Sangat berbeza penampilan dengan aku tapi jiwa kami sangat serasi. Teman gelak, teman kutuk orang, teman pedajalkan orang. Dia kuat makan, kami panggil dia tong sampah bergerak. Dia boleh dicampak ke mana-mana sebab dia mesti boleh hidup kat mana-mana. Kadangkala aku tak boleh hidup tanpa dia dan biasanya dia memang tak boleh hidup tanpa aku. Dia takde perasaan, kutuk gila babi depan dia pun dia sengih je. Budak kampung yang selamba. Bila duit elaun habis, dia selalu pinjam duit aku. Dia boleh hidup walaupun dalam poket ada RM2.50 sahaja. Dia sangat memahami aku, walaupun orang tengok kami tak serasi bila bersama (kenapa? sebab dulu dia bertudung labuh dan berjubah, lepas tu kalau pakai baju kurung mesti ada baju lagi selapis kat dalam. Aku pulak free hair. Imagine now..) Dia selalu kata aku cute, memang pun..Haha! Dia tidur ngorok! Rasa macam nak tekup muka dia dengan bantal je. Dia budak pendek, budak gumuks..haha.. Tapi tu semua yang buat aku sayang kat dia..

2. Hanimarliza Johari & Sazaliza Mat Isa

Kawan-kawan aku sejak kecil. Dari sekolah rendah sampai menengah dan sampai sekarang. Kami banyak buat benda yang sama. Kami banyak bersama kalau buat apa-apa. Kami belajar di sekolah rendah yang sama, sekolah agama yang sama, sekolah menengah yang sama, dalam kelas yang sama, pusat tuisyen yang sama, kelab yang sama, persatuan yang sama. Pendekata, semua sama. Bila jalan bersama, kami sebiji macam Laksamana Do Re Mi atau Ramli, Sudin dan Aziz atau 3 dara pingitan yang dibarisi oleh Esah, Noi dan Awa. Walaupun takde yang gumuks antara kami. Nasib baik kami tak kahwin dengan lelaki yang sama. Haha, gila!

3. Nur Hanani Abd Hamid & Nurhasnita Jalalludin

Antara budak-budak pandai dalam kelas waktu di kolej. Berkawan dengan mereka ni buat aku pun teruja untuk belajar betul-betul. Tapi masa nak exam aje la. Nasib baik tak salah pilih kawan sebab aku pun berjaya dapat pointer yang cukup untuk buat latihan praktikal semasa semester terakhir dan berjaya habiskan diploma dalam tempoh 2 tahun sahaja. Waktu-waktu lain kami sama je dengan remaja lain. Muda hanya sekali, so kita enjoy! Nani @ Anje ni masa baru masuk kolej adalah seorang budak yang sangat skema. Baju besar gedabak, seluar slack yang baggy, bag pun besar sampai boleh muat badan sendiri. Tapi lama-lama gaya dia dah ok. So dah tak malu nak jalan dengan dia lagi. Haha.. Dia ni rabun, lepas tu ada penyakit tangan menggigil bila pegang apa-apa. Aku ejek dia 'par' iaitu singkatan untuk parkinson. Dia ada satu kotak besar yang penuh dengan supplemen-supplemen Amway yang saiz setiap biji buat aku rasa macam lebih sanggup kunyah gula-gula getah yang dah luput tarikh dari telan pil tu! Dia gelabah orangnya dan selalu pakai seluar tidur yang buat aku nampak dia macam petani moden. Susah nak terangkan tentang ni.

Net pula budak Kelantan tapi membesar kat Johor. Dia bukan penyokong PAS okeh. Dia sangat feminin dan sangat lemah-lembut. Dia ada ramai peminat. Tapi yang minat kat dia tak best langsung, tu pasal dia tak pernah suka dengan orang-orang yang minat kat dia. Dia suka mamat yang bulat-bulat. Ni pun susah nak terang. Cuma aku dan Nurul yang tau. (Siapa Nurul? dia ni kawan baik Net..). Net ni kadang-kadang selebet. Ada ke dia susun biji cili yang dia makan kat keliling pinggan dia. Cheh! Dia suka buat suara lalat dan selalu sendawa bunyi air kotak. Oh my.. Aku suka kawan dengan dia. Tak tau pasal apa, tapi memang aku suka perempuan ini.

4. Rafidi bin Mustapha

Kawan baik aku yang sangat berani meluahkan perasaan dia kat aku. Gila! Okeh, kami mula rapat selepas dia dah meluahkan perasaan. Walaupun dia suka aku, tapi aku tak boleh suka dia. Sebab aku memang tak boleh suka dia. Pernah dengar tak perasaan tak boleh dipaksa? Bagi aku, kawan baik tak boleh jadi couple okeh. Lepas habis belajar pun kami masih berhubung baik. Aku suka tulis surat untuk dia dan dia pun suka tulis surat untuk aku. Aku suka cerita semua tentang aku dan apa yang aku lalui dalam surat. Aku suka bila dapat surat dari dia. Aku pernah janji kalau sampai umur aku 27 tahun dan aku masih belum jumpa pasangan hidup aku, maka aku akan pilih dia. Tapi belum sampai 27 tahun pun aku dah jumpa pasangan hidup aku. Maafkan aku okeh. Dia datang masa majlis perkahwinan aku dan dia pakai spek hitam. Dia sedih. Maafkan aku okeh.

5. Norizan Ahmad dan Norazlina Othman

Dua orang sahabat merangkap officemate aku sekarang. Berbanding sahabat-sahabat masa lalu di atas, kami bersahabat lebih kepada hubungan kekeluargaan. Kami berkongsi segala cerita. Masalah peribadi, masalah kerja, berkongsi cerita tentang keluarga, suami, anak-anak. Mungkin sebab kami bersahabat ketika masing-masing sudah dewasa dan berfikiran matang. Norizan @ Ijang aku kenal sejak sekolah rendah lagi. Pernah berbasikal bersama masa ke sekolah. Pernah memancing ikan paya di rumahnya. Sekarang kami kerja sepejabat pula. Kak ina pula orang Kelantan. Kahwin dengan abang kepada classmate aku waktu sekolah menengah. Wah, berbelit pulak cerita ni. Takpe, abaikan. Tapi sekarang kak Ina dah berhenti kerja. Dan kerja-kerja beliau aku yang terpaksa memberikan bahuku untuk menggalasnya. Uwaaa.... Tapi, disebabkan dunia kami lebih berkisar dalam pejabat sahaja, (iaitu dalam sehari selama lebih kurang 9 jam diperuntukkan dalam pejabat sahaja), maka merekalah sahabat baik yang sedang aku miliki dan sedang dekat dengan aku sekarang.

Tak payah cari aku yang mana, okeh.


Okeh, sila cari aku yang mana.

Susah nak mencari seseorang yang layak digelar sahabat. Orang yang boleh menerima baik buruk kita. Orang yang tak kisah walau siapa pun kita. Orang yang tak memandang rupa atau pun kekayaan dan status kita. Walaupun ada antara sahabat-sahabat ni dah jauh meninggalkan aku, mereka masih ada dalam ruang hati aku.
Dan terima kasih untuk itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails