Saturday, April 24, 2010

El-Nino di Malaysia?

Pagi ini ketika aku sedang sibuk membuat kerja-kerja pejabat (atau dengan kata lain melayari Facebook) dan jarum jam menunjukkan ke angka 11.15 am, tiba-tiba pejabat kami didatangi tetamu budiman yang tak diundang dan kalau dia datang lagi sekali mungkin aku akan bersiap sedia dengan sebatang cangkul di belakang pintu. Huh!


Tiada salam sebab dia bukan beragama Islam. (Pentingkah fakta ini?)


Tetamu disambut oleh Aini si storekeeper yang mejanya terletak berdekatan pintu masuk.


Tetamu: "Wa datang mau angkat duit."


Aini: "Duit apa? You dari mana?"


Aini sangka tetamu budiman ini adalah supplier kami yang datang untuk minta payment. Jadi, dengan lemah lembutnya Aini telah membawa tetamu budiman tersebut berjumpa dengan aku. Chess!


Aku: "Uncle nak minta duit apa?"


Tetamu: "Duit gaji wa punya anak la.."


Suara tetamu mula meninggi.


Aku: "Uncle, bukan kami yang bayar gaji tapi boss yang bayar."


Tetamu: "Telefon you punya boss sekarang!"


Tetamu menjerit sekuat hati. Tak padan tua, sikit lagi urat leher nak putus. Tangan aku dah menggigil hebat, bukan pasal takut tapi sebab marah dan geram dengan kekurang hajaran tetamu tersebut. Takde disiplin punya monyet. (Erk, berdosa tak?)


Aku: "Yang uncle nak marah-marah ni kenapa?"


Aku menjerit marah. Fuyyoo, sila tepuk tangan. Tetamu tersebut naik berang sebab aku melawan. Untuk kesekian kalinya aku semakin sedar yang aku ini memang berkepala angin dan panas baran. (Huh, patut kah dibanggakan?)


Tetamu: "Wa cakap...you telefon you punya boss!!"


Tetamu budiman tersebut menjerit sekali lagi dengan lebih kuat. Perrgghh, menyirap darah aku. Tangan aku dah mencapai entah apa atas meja aku untuk dibaling ke arah tetamu budiman tersebut. Spontan seh.


Aku: "Kita punya boss hari Sabtu tak pernah masuk office!"


Aku menjawab angkuh. Sangat kurang ajar dengan orang tua. Rasanya mak aku tak pernah ajar sedemikian rupa. Tapi, aku terpaksa demi mempertahankan maruah dan kekerasan kepalaku. Habis, tetamu tu ingat kepala dia sorang je keras?


Tetamu: Macam nak menerpa ke arah aku. "You telefon you punya boss!!!"


Tiga tanda seru di situ menunjukkan tahap kekuatan suara tetamu tersebut yang aku pasti bila dia balik rumah mesti dia suruh isteri dia belikan Strepsil atau Ricola. Dia ni tak ada dialog lain ke? Atau tak hafal skrip?


Aku tak pasti pada masa itu tangan aku menggigil pada tahap berapa skala Ritchter. Sekali lagi aku jelaskan bukan pasal takut tapi sebab marah. Yaa, aku marah!! Grrrrr... Pada saat tersebut, aku memandang tetamu tersebut sebagai objek yang sangat kecil dan kerdil. Memang pun dia kecil. Kalau tidak kerana terdetik di hati ingat Allah, aku pasti ada antara kami yang terpaksa di tahan di wad pesakit luar Hospital Sultan Ismail. Kalau tak dia yang parah, mungkin aku.


Akhirnya, ya, akhirnya aku bersyukur sebab yang aku capai bukan objek-objek berat di sekelilingku tapi telefon bimbit pejabat yang aku gunakan untuk mendail nombor telefon boss yang kemudian aku serahkan dengan muka yang sangat tidak ikhlas kepada tetamu budiman tersebut yang sepatutnya bersyukur kerana tidak tercedera langsung dalam peristiwa ini. Banyaknya penggunaan perkataan yang. Kalau dalam karangan Bahasa Melayu di sekolah, mesti cikgu akan gariskan perkataan yang tersebut dan menolak markah aku.


Kejadian seterusnya tak perlulah aku ceritakan sebab rasanya sudah tiada kaitan dengan aku lagi. Bukan aku lagi yang ditengking dan terpaksa menengking tetapi tugas tersebut telah diserahkan kepada boss aku di dalam talian telefon pada masa tersebut.


Kesimpulannya, aku sedar aku adalah insan biasa yang tak boleh lari dari sifat alami aku. Arrgghh! Si kepala angin dan panas baran ini benar-benar tak boleh berubah!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails