Saturday, July 10, 2010

Selamat jalan, budak kecil!

Semakin dekat detik itu sampai, semakin berkabut jantung hatiku.


Rasanya macam ratusan duri dan jarum peniti menusuk-nusuk ke seluruh pelusuk perut naik ke kerongkong. Pedih, ngilu. Pahit dan kelat. Kamu pernah rasa tak?


Itu yang sedang aku rasakan di kala ini. Menanti detik-detik terakhir sebelum si gigi besi bakal meninggalkan rumah dan segalanya di JB ini sebelum menukar angin di Shah Alam, Selangor. Pergilah, gigi besi. Aku doakan kau bakal membawa pulang sebuah kebanggaaan dan kebahagiaan untuk kami semua.


Tawaran dari sebuah pusat pengajian tinggi dalam jurusan makmal perubatan itu tak seharusnya kau tolak, doh. Aku yakin kau boleh 'bawa' course itu dengan baik walaupun kau selalu mengeluh, takut tak boleh 'bawa' dan pulang sebagai loser. Kau bukan loserlah. Kalau kau betul-betul nak buat orang sekeliling respect dan hentikan cakap-cakap longkang mereka, kau mesti buat yang terbaik demi diri kau dan keluarga kau. Kau faham tak?


Sebak seh aku.


Aku bukan pernah berpisah lama-lama dengan budak kecil ni. Hahah! Aku akan selalu anggap kau budak kecil walaupun umur kau dah 20 tahun. Jangkamasa 3 tahun terlalu lama bagi aku. 3 tahun, kalau orang dah kahwin boleh dapat 2 orang anak, atau 3 orang anak kalau dapat kembar dan beranak rapat-rapat, atau 4 orang anak kalau dapat 2 kali kembar. Hah, lama kan?


Tak ada lagilah orang yang mandi lama-lama sampai air habis dan orang lain tak dapat mandi. Hampeh kau!
Tak ada lagi orang yang menjerit-jerit bila si kembar cantik buat onar di rumah. Eh, aku kan ada lagi?
Tak ada lagi kawan aku untuk buat lawak bodoh dan bangang dan ketawa sampai putus urat kentut.
Tak ada lagi teman untuk pergi shopping tak ingat dunia. Ye lah tu. Kau je yang selalu shopping tak tau penat.
Tak ada lagi si kepala angin 2 (selepas aku) yang selalu hempas pintu kuat-kuat bila marah atau bengang.
Tak ada lagi makhluk yang berus gigi berkali-kali sehari dan selalu berebut nak berus gigi lebih awal dari aku sebelum masuk tidur. Apa motif ntah.
Tak ada lagi manusia yang selalu kentut kuat-kuat tak kira masa. Bau bangkai tikus pula tu.
Dan yang paling penting,
tak ada lagi babysitter si gorjes Rayyan yang sayang Rayyan lebih dari aku sendiri.


Kenapa ada perpisahan di dunia ni?


Aku betul-betul sedih sekarang. Jangan ganggu aku, okeh.


Sob..sob..

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails