Monday, July 12, 2010

Tentang dia (lagi)

Aku tak dapat lari dari bercerita tentang pemergian si gigi besi yang sangat membekas dalam jantung hati aku. Walaupun baru genap satu hari si gigi besi berhijrah ke Shah Alam, aku sudah hilang arah seperti kompas hilang magnet. Entah kenapalah pemergiannya kali ini betul-betul menyebakkan jiwa dan melarakan hati. Bukan dia tak pernah pergi jauh pun. Malah lebih jauh berganda dari ini pun pernah. Tapi disebabkan aku tahu tempoh dia bakal mengikat perut bila poket dah kering itu adalah selama 3 x 365 hari, maka itulah aku agak sentimental sikit kali ini.

Hoh, macam putus cinta pula aku ni.

Tapi, sumpah. Setiap detik yang berlalu, minda dan ingatan aku asyik terfokus pada budak kecil yang bergigi besi itu. Setiap memori yang pernah tercipta antara kami, satu persatu terlayar dalam fikiran aku macam ada projektor yang menayangkan semuanya. Bila terpandang semua benda yang ada kaitan dengan dia seperti berus gigi, bantal busuknya, bilik tidurnya yang macam kandang ular hatta besi buruk sekalipun, semuanya memusatkan pemikiran aku pada dia.

Dia satu-satunya adik kandung aku. Kami dah lalui bermacam-macam bersama. Pahit, manis, kelat, masam, masin, wangi, busuk. Lebih banyak dari reseptor rasa pada lidah kita. Aku risau sebab aku tak ada teman shopping yang paling best lagi dalam dunia ni. Aku rasa dia sedang alami perasaan yang lebih kronik dari aku sekarang. Sebab dia selalu anggap aku ni sebagai penasihat dia dalam banyak perkara. Dari pilih jenama berus gigi sampailah ke gadjet-gadjet canggih, semuanya dia minta petunjuk dari aku. 

Secara tiba-tiba semua lagu-lagu sedih yang melankolik dan mendayu-dayu turut menyumbang kepada kesayuan hati yang maha dahsyat kepada aku. Aku kembali ke zaman muda-muda, ketika baru kenal cinta pertama, di mana semua benda yang aku buat tak tentu arah rasanya. Kamu pernah rasa tak pelbagai variasi perasaan ketika sedang dilamun cinta? Apalagi ketika sedang ada masalah dengan si dia atau lebih teruk lagi ketika putus cinta. Begitulah lebih kurangnya perasaan aku sekarang, cuma lebih mendalam sebab si gigi besi adalah darah daging aku yang begitu rapat, berkongsi hampir semuanya dan tak pernah berpisah begitu lama.

Perasaan cengeng aku bertambah-tambah bila si gorjes Rayyan yang tak mengerti apa-apa sering tercari-cari babysitternya yang dipanggil mummy itu. Rayyan sering masuk ke bilik mummynya dan seolah-olah hairan bila seharian tak nampak langsung kelibat mummynya. Bila tak ada dalam bilik, ditariknya aku ke luar rumah, seolah-olah menunggu bunyi kereta mummynya pulang dari mana-mana. Bila aku menelefon si gigi besi tadi dan memberi peluang kepadanya untuk bercakap dan mendengar suara Rayyan, bukan main si gorjes Rayyan ketawa terbahak-bahak hingga terbatuk-batuk dia setiap kali mendengar suara mummynya. Dan si gigi besi pun menangis lagi untuk kesekian kalinya.

Panjang eh aku bebel tentang si gigi besi itu. Maaflah jika ada yang bosan membaca. Maklumlah, sejak dua tiga menjak ini, kebanyakan entri aku banyak bercerita tentang dia. Tapi, peduli apa aku. Blog aku, suka akulah nak cerita apa pun.

Gigi besi, walaupun kau banyak perangai buruk contohnya yang paling aku tak tahan suka kentut terabur dengan bau membunuh, pemarah dan kepala angin (aku macam tak boleh terima kalau ada orang yang pemarah dan berkepala angin selain dari diri aku sendiri, hehe) dan yang paling selebet, suka melombong bijih dan menyelet hasilnya di mana-mana sahaja, aku tetap sayang gila kat kau, dol! (Dol adalah panggilan manja aku padanya kadangkala, hasil singkatan Badol atau Samdol.)

Kau jangan buat perangai buruk kau kat sana. Aku berani jamin kau tak banyak kawan nanti. Gila!

Tiba-tiba rasa sayu gila bila tengok gambar ni.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails