Tuesday, June 29, 2010

Entri bagi pihak si gigi besi

Aku bukan nak mengumpat. Cuma nak berkongsi cerita tentang fenomena biasa yang berlaku dalam masyarakat, kelompok dan komuniti kita. Aku rasa semua orang pun pernah lalui situasi ini. Memang menyakitkan hati, jantung, pankreas, pundi kencing dan usus kecil.

Pernah tak kamu lalui ini? Orang pinjam barang (atau barang-barang) kamu kemudian tak reti nak pulangkan dan bila kita tanya bila nak pulangkan balik, dia buat janji manismu yang palsu, di mana barang tu tak sampai-sampai juga di tangan kita sebab mungkin dah rosak teruk atau hilang terus? WTF? Nak kata tak ada duit untuk beli sendiri barang tu, tak mungkin juga. Nak kata sengkek sangat sampai tak mampu nak ganti balik barang yang rosak tu, lagilah mustahil. Sebabnya, boleh pula dia rebonding rambut sampaikan kaum keluarga dari sekecil-kecil kutu pun dia boleh rebondingkan juga. Bila jumpa bertentang mata, buat-buat pandang lain. Dengan orang lain dia cerita macam kita yang salah. Hah, kepala aku dah mula berasap.

Mungkin ini sejenis penyakit agaknya. Boleh dapat kepuasan dari aktiviti tak bersivik tu. Pinjam barang orang, pakai sampai lunyai atau hilang, kemudian buat-buat bodoh dan sengal. Entah otak cap apa dia pakai. Atau mungkin otak dia dah tak terletak di tempat yang sepatutnya. Mungkin dah turun ke lutut barangkali.

Wah, berkepuk-kepuk dosa aku dapat hari ini. Tapi aku menulis ini berpaksikan kebenaran dengan harapan orang lain akan mendapat pengajaran dan kesedaran. Yalah, mana ada manusia yang sempurna. Tapi sekurang-kurangnya kita boleh ubah apa yang rasanya tak betul, kan? (Uihh, pandai betul aku buat ayat penafian bersalah.)

Kejadian ini sebenarnya bukan berlaku pada diri aku tapi tetap memberi kesan yang besar kepada aku. Sebabnya, telinga aku yang terpaksa ditadah untuk mendengar bebelan, kutukan, cemuhan dan luahan jiwa si gigi besi terhadap peristiwa pahit yang menimpa dirinya itu. Dan biasanya aku yang terlebih berapi-api bila dia dah mula mengadu-domba tentang hal ini. Dasar kepala angin!

Kejap. Aku rasa macam menulis tentang gosip artis dalam ruangan Soseh-soseh pula sebab tak tulis nama si pelaku dan biarkan pembaca tertanya-tanya serta berteka-teki sendiri di dalam hati.

Sambung. Aku fikir hal ini tak akan tamat sampai bila-bila sebab si gigi besi agak penakut orangnya. Jadi tentu dia akan terus diperkotak-katikkan oleh si pelaku. Tetapi, si gigi besi nampaknya mula membuat anjakan paradigma di dalam dirinya. Dia dengan nekad telah berjumpa terus dengan emak si pelaku dan melaporkan tentang peristiwa ini dengan penuh percaya diri. Cayalah gigi besi! Mungkin sebab kau bakal tinggal bersendirian jauh dari keluarga tak lama lagi kan? Latihan pra-sekolahlah tu kononnya.

Aku harap, kalau pun kau tak boleh dapat balik kalkulator, bag galas, botol air dan lain-lain yang dia pinjam dari kau selama ni, minta-minta emak kepada mangkuk ayun tu boleh gantikan balik barang-barang kau. Atau paling tidak pun, sekurang-kurangnya emak dia boleh mengamuk sambil baling dulang besi dan senduk nasi pada mangkuk tu. Kalau diberi peluang, aku pun nak tembak telinga mangkuk tu dengan peluru getah. Taklah sadis sangat, kan?


Tinggal kenangan bagi si gigi besi

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails