Monday, June 28, 2010

IPTA ke IPTS?


Dah pertengahan tahun macam ni, sesi pengambilan dan pendaftaran pelajar baru di IPTA dan IPTS seluruh negara sedang rancak berlangsung. Teringat pula zaman aku mula-mula mendaftar kat Instedt dulu. Tapi, bukan nak cerita tentang itu. Cuma nak bebel tentang persepsi orang terhadap IPTA dan IPTS. IPTA, IPTS, IPTA, IPTS.. yang mana satu pilihan kalbu? Hah, lagi nak tanya. Semua orang tentu pilih IPTA. Masalahnya, cukup ke tempat di IPTA untuk tampung kuantiti pelajar yang betul-betul berkualiti di seluruh negara?

Aku hangeenn betul bila ada yang pandang rendah pada IPTS tau. Bila sebut IPTS mesti kebanyakan orang akan fikir tempat tu untuk yang golongan yang tak berkelayakan masuk IPTA sebab tak cukup kredit atau apa-apalah yang berunsur negatif. Hello!! Cuba nisbahkan berapa orang pelajar yang kita ada berbanding jumlah IPTA yang ada di negara ini? Cuba kira pula, agak-agak cukup tak tempat untuk semua pelajar kita kat situ? Pelajar cemerlang yang dapat result best pun masih ramai yang tak dapat tempat, okeh.

Oh, janganlah berfikiran jumud wahai manusia sekalian. IPTS tetap berkualiti dan tetap boleh melahirkan ramai graduan yang tak kalah kualiti dengan IPTA. Yang tak boleh blah bila ada yang kata, "Elleh, IPTS je. Ada duit confirm boleh dapat." Sangat sarcastic. Sekurang-kurangnya mereka yang masuk IPTS masih berkeinginan untuk belajar daripada buat aktiviti-aktiviti tak berguna, kan?

Tak ada salahnya dengan IPTS. Apa yang dipelajari di IPTS adalah setaraf dengan IPTA. Kalau kamu gagal mendapat pointer atau CGPA yang baik, tetap tak ada toleransi di situ. Kalau kamu tak belajar dengan bersungguh-sungguh dan tak boleh 'bawa' subjek dalam course yang kamu ambil, kamu tetap kena repeat dan tetap kena habiskan bertahun masa di situ. Moto IPTS bukan ini, 'kamu bangang tahap gaban pun tak apa, yang penting ada duit dan kamu boleh dapat gulungan diploma atau ijazah kamu.' Tolonglah.

Bagi aku, tahap kejayaan seseorang di dalam hidupnya bukan diukur pada di mana tempat dia belajar. Bukannya bererti kalau kamu belajar di IPTA-IPTA terkemuka maka kamu sudah dikira berjaya dalam hidup. Perjalanan masih panjang, kawan. Belum tau apa yang bakal kamu lalui atau hala tuju kamu selepas berjaya menghadiri majlis konvokesyen yang sangat indah itu. Tolong beri perhatian di sini.

Di mana pun kita belajar, yang penting kesungguhan kita belajar hingga membawa kejayaan yang manis itulah yang paling penting. Tempat atau lokasi tak ada bezanya. Tak semestinya kamu belajar di IPTA terkemuka atau IPTS ternama, maka kamu jadikan ia sebagai satu kebanggaan melampau serta kesombongan dalam hidup. Iaitu dengan kata lainnya, IPTA terkemuka bukan faktor kamu memandang rendah pada IPTS dan IPTS ternama pula bukan tempat untuk mengukur status hidup yang eksklusif atau elit. IPTA dan IPTS adalah wadah untuk kita belajar menimba ilmu demi masa depan yang cemerlang. Maka, undilah saya!!

2 comments:

  1. YEAHHH!!! Btol2!!! Blog ko patut di bace golongan2 kolot yg masih fikir ipts tu hanya untuk org2 xde otak tapi ade duit.. tlg, tlg lah bace.. bukak minda tu sikit!!! skrg ni, ipta ke ipts, sama je. yg penting kita yg nak blaja nihh... thumbs up 4 u sis!!

    ReplyDelete
  2. heh..ko nak apa dari aku? ferrero rocher ke? gagaga..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails